תורה ומדע

הוכחות לתורה... אמנם?!

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב אחרי ויכוח שהיה לנו ערב שבת התעוררו כמה שאלות מאדם משכיל עם תארים מאלו שהאוניברסיטה זה ´הבית כנסת´ שלהם.. הויכוח היה אם אפשר רק להאמין באלוקים או לדעת אותו.. מה שנקרא להוכיח את ה" והתורה ואני בוודאות אמרתי שאפשרי להוכיח... הוא נתן כל מיני תשובה.. רציתי התייחסות של הרב לגבי מה שהוא אמר.. 1. אמרנו שבזוהר נכתב לפני 2000 שנה שהעולם עגול וכו".. אז הוא אמר שלא נכתב שהוא עגול אלא שיש רק בצד אחד אנשים בצד אחד של העולם ויש אנשים בצד שני.. משהו כזה.. וחוצמזה הוא אמר שהמדע גילה שהעולם בכלל לא עגול אלא אליפסה.. והגלובוס שאנו רואים בדר´כ הוא לא הכי מדויק.. 2. לגבי הדג והקשקש.. הוא אמר שהיו אנשים מאד חכמים בתקופה דאז.. שאפילו היום אנשים לא יודעים לבנות פירמידה.. ואז ידעו.. והם חקרו... הוא אמר שלפי המדע יש שני דרכים לחקור זן של בע´ח.. או באמת לעבור על כל חיה וחיה שיש במים.. ויש עוד דרך שלפיה אפשר לבדוק עפ´י.. לקיחה של כל מיני בע´ח שחיים במים וע´י בדיקה של רוב הבע´ח שיש להם קשקש לעולם לא יכול להיות לעולם שיהיה בלי קשקש... והם הצליחו לפי זה להוכיח שאין מציאות שיהיה דג עם קשקש ללא סנפיר.. 3 לגבי מס" הכוכבים שראיתי בהרצאה מבראשית הוא אומר שבכלל המדע לא יודע את מספר הכוכבים משום שעד לכוכבים יש מרחק של כמה שנות אור.. והכוכבים שאנחנו רואים זוהרים כבר לא קיימים בכלל.. או משהו כזה.. מה עלי להגיד לכל החבר"ה... זה לא שלא יודעים את כל ההוכחות שישנם הם מכירים.. אך לכל הוכחה יש להם תשובה.. ואני יודע שלהכנס לויכוח הזה לא בריא לי ולקרוביי.. אח זה הגיע למצב ונשאר בצורה לא ברורה רציתי לבקש מהרב את ההסברים על מה שכתבתי תודה מראש.. אלירן

תשובה

שלום וברכה

א. רב המנונא סבא שמסר את השמועה הזאת חי לפני כ1700-1800 שנה.

כך כתוב בזוהר (ויקרא דף י, א): "כל ישובא מתגלגלא בעיגולא ככדור אלין לתתא ואלין לעילא ...ועל דא אית אתר בישובא כד נהיר לאלין, חשיך לאלין. לאלין יממא, ולאלין ליליא. ואית אתר דכוליה יממא, ולא אישתכח ביה ליליא בר בשעתא חדא זעירא. וכו`. דהכי כתיב אודך על כי נוראות נפליתי נפלאים מעשיך (תהילים קלט) ורזא דא איתמסר למאריהון דחכמתא".

בתרגום לעברית:

"כל הישוב - כלומר, העולם והאנושות שעליו - מתגלגל בעיגול ככדור, אלה - כלומר, חלקם - מתגוררים למטה, בתחתית הכדור, ואלה למעלה, ...ועל כן יש מקום בעולם כאשר אור לאֵלֶּה, חושך לאלה. לאלה יום, ולאלה לילה, ויש מקום בעולם שמואר תמיד ולא יימצא בו לילה אלא זמן מועט, ...וסוד זה נמסר לבעלי החכמה - חכמת התורה.`.

תגיד לי אתה אם לא כתוב כאן על היותו של הפלנטה שלנו ככדור.

מקור נוסף על כך שהעולם עשוי ככדור מופיע בתלמוד הירושלמי מסכת עבודה זרה.

ב. מלבד, שמסתבר שהתורה, אילו היתה יצירה אנושית, לא היה מחברו לוקח סיכון לאשש כעובדות דברים שהסתברו רק מבדיקת רוב המינים החיים בים. זה בכלל רחוק מהאמת כי באותה העת לא היה ידוע אף לא חלק קטן ומזערי מכל המינים החיים בים, הידע שלנו על הזנים הכפיל את עצמו מאות אלפי פעם מהעת העתיקה, ובכל התגליות לא נמצא ולו דג אחד בעל קשקשים ללא סנפירים. ולכן זה כל כך מדהים.

ג.בתלמוד במסכת ברכות חז"ל דברו על 1,064,340,000,000,000,000 כוכבים בסך הכל, כשהמדע דאז לא ידע אלא על 4000 כוכבים.

כיום, עם הפריצה לחלל, ההשערה המדעית מתקרבת למה שאמרו חז"ל, ולפי נאס"א מעריכים כיום את שיעור הכוכבים ל 1,000,000,000,000,000,000,000, לפי נתוני האוניברסיטה הלאומית של אוסטרליה מדובר בהערכה גסה ולא מדוייקת כלל, מכיון שהמספר בנוי על מדגמים לפי איזור קטן בחלל, ואילו חז"ל נקטו את השיעור המדוייק לפי מה שקבלו מנותן התורה שברא את העולם ואת כל מה שבחלל.

בהצלחה - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה