תורה ומדע

תורה ומדעR

  • י' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

רב זמי שלום, מזה כמה זמן אני מנסה להבין כיצד והאם בכלל ניתן ליישב בין הכתוב בתורה לבין גילויים מדעיים ברורים, המערערים את האמונה באמיתות הכתוב בתורה. האזנתי לכמה שיעורים שלך, אבל הדילמות נותרו ואף התחזקו יותר.. והנה מספר שאלות בוערות: 1. לפי בריאת העולם המתוארת בתנ"ך בריאת הצמחים קדמה להיווצרות השמש.. כיצד תיתכן הופעת הצמחים ללא הפוטוסינטזה? לא הגיוני.. 2. לפי הסברה שלך, הספירה של השנים מתחילה מבריאת האדם הראשון לפני כ5776 שנים. אך אנו יודעים, לפי הממצאים הארכיולוגיים שהיו בני אדם רבים וניצני תרבויות שונות קודם לכן.. 3. ואם ניתן ליישב איכשהו את שתי השאלות הקודמות, אז השאלה הקריטית על המבול.. שהיה לפי הכתוב לפני כ3770 שנה.. לפי הממצאים הארכיולוגיים ידוע שבאותה התקופה ואחריה יש רצף התפתחותי של תרבויות, מסחר, המלכים מתחלפים, כך למשל יש שושלות מלכי מצריים שנמשכות הן בתקופה זו והן אחריה.. אין שום סימן לזעזוע כלשהו או להיכחדות של האנושות כפי שמתוארת במנ"ך. שהרי אם היתה כזו היינו רואים את זה גם בממצאים ארכיולוגיים- עצירת שושלות המשכיות, העלמות האוכלוסיות ועוד.. אבל במקום זאת הממצאים מראים על המשכיות ואפילו שגשוג של התרבות השומרית למשל. כיצד זה יתכן? אני מרגיש שאין שום אפשרות שהמציאות שלמבול הכתובה בתנ"ך יכולה להיות אמיתית, לפחות בתקופה שלפני 3600 שנה.. ואם כבר דיברנו על מבול.. אולי שאלה תמימה ביותר, אבל כיצד היונה מביאה עלה של זית אחרי יותר מ-40 יום מבול. ידוע שכל עלה שהיה עובר כזה דבר היה נובל ונעלם.. איך אפשר להמשיך להאמין במשהו כל כך לא מציאותי? אני לא שואל בתור אפיקורס, אלא בתור אדם שבאמת מתמודד עם ספקות אמוניות גדולות. אשמח לתשובה מפורטת תודה דן

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
איני הרב זמיר כהן, אך אשמח להשיב לשאלותיך.
 
ודאי שניתן ליישב את הכתובים עם הגילוי המדעי, שהרי התורה והמדע ניתנו מאת הבורא יתברך, וכל סתירה ביניהם נובעת רק מטעות אנושית שלנו. או שלא הבנו נכון את התורה, או שלא גילינו עדיין את המדע הנכון, או שניהם.
 
ובמענה לשאלותיך:
 
1. אם כל יום מימות הבריאה ארך 24 שעות כפשוטו, אז מובן מאליו שצמחים יכולים לשרוד יום אחד ללא שמש. כמו כן, אנו למדים מהמקרא שהיה אור מסתורי במהלך ימי הבריאה אף לפני שתוקנו המאורות. נא ראה בהרחבה במאמרי "איך נבראו הצמחים לפני השמש": 
 
3-2. קודם כל, יש להתייחס לעובדה מרתקת, והיא שכל העמים בעולם, ואפילו העמים העתיקים ביותר שידועים לנו, אינם מעבירים היסטוריה שעולה על 4300 שנה! אפילו סין, שהיא התרבות העתיקה ביותר שמוכרת לנו, מספרת כי התחילה לפני 4000 שנה בקירוב.
כעת, החוקרים מעוניינים לייחס תקופות עתיקות יותר לאנושות על פי תיאורית האבולוציה, אך ההיסטוריה האנושית סותרת זאת. אילו היו בני אדם חיים בעולם עשרות אלפי שנים - ללא ספק היו בעולם שלנו מסורות היסטוריות וספרי היסטוריה בני יותר מ-4300 שנה.
האמת צריכה להיאמר, שכאשר אנו מוצאים כתובת עתיקה, אם אין לנו תיעוד היסטורי של הכתובת הזו בעם - לא נוכל לדעת בשום אופן בוודאות מתי היא נכתבה. תיארוך של פחמן 14 רחוק מלהיות מדוייק מעבר לאלפי שנים ספורות, ואפילו החוקרים מרשים לעצמם להזיז את התאריכים של התיארוכים לפי התיאוריות. נא לראות את הכותרת "האם קיימות תרבויות עתיקות", ועדיף לקרוא את המאמר כולו:
 במאמר שלעיל תוכל לקרוא על עוד הרבה תרבויות אחרות מכל רחבי העולם שמספרות על המבול של נח. דבר המעיד על כך שהם בניהם של נח: שם, חם ויפת, כפי המתועד בתורתנו הקדושה. כמו כן במאמר זה תמצא התייחסות לשאלתך השלישית על מצרים ותרבויות עתיקות כביכול.
התורה מגלה לנו שכל העמים בעולם הם צאצאי נח: שם, חם ויפת, ששרדו את המבול. לפיכך הגיוני שנמצא בעמים שונים מרחבי העולם סיפורים ואגדות ששמעו מאבותם על המבול של נח.
ואכן, מסתבר שכל התרבויות בעולם כולו מעבירים מסורת היסטורית ואגדית על מבול קדום שהכחיד את כל היצורים החיים, ורבים מהם מתארים את נח והצלה של משפחה אחת בתיבה ששרדה את המבול. כיצד ייתכן שתרבויות שרחוקות זו מזו יבשות וימים מספרות סיפור דומה על מבול כלל עולמי ועל התיבה של נח, אם לא שמעו את הסיפור מאבותם - שם, חם ויפת - בני נח ששרדו את המבול? זוהי איפוא הוכחה נוספת למסופר בתורה.
  
עצי זית הם חזקים יותר מרוב העצים, והיו מסוגלים להחזיק מעמד תחת פגעי טבע. ואני מעתיק לך ציטוט מאתר נמפיאה: "לעץ הזית יכולת מופלאה להתגבר על פגעי הטבע כמו גם פגעי האדם. במצוקתו כי רבה מצליח עץ הזית לעורר פקעים רדומים החבויים על גזעו וענפיו. פקעים אלו לאחר התעוררותם הופכים לעורקי חיים חדשים והם אלו היוצרים את פיתוליו היפים של הגזע, זו גם הסיבה שבגללה ניתן לראות לעיתים עצי זית חלולים לגמרי אך הם עדיין ירוקי עלים ונושאי פרי."
כמו כן, היונה לא חזרה עם זית בפיה (שהרי זמן רב אורך עד שעץ זית מניב זיתים), אלא רק עם עלה. מובן שאחרי כל סוג של מבול, ואפילו מבול מקומי, ישובו עצים וצמחים לפרוח, ויהיו בתחילתם שתילים.
 
אשמח להשיב על כל שאלה נוספת שתהיה לך.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה