שאל את הרב - כללי

המשיח- שאלות מפורטות

  • ח' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום, יש לי כמה שאלות ואשמח לתשובות מפורטות: 1)קודם כל מיהו המשיח ומהו בעצם עתיד לעשות ברגע שהוא יגיע ארצה. 2)מהו תפקיד המשיח בעת הגעתו, ומהיכן הוא בא. 3)כיצד מחליטים מיהו המשיח ואיך ''מכתירים'' אדם כלשהוא להיות משיח אם בכלל כך זה מתבצע.., 4)בנוסף כיצד כל המתים יחזרו לחיים אם נשמתם כבר עלתה ושאותה הנשמה הועברה כבר לבנאדם אחר?. 5)בנוסף לאיזה איזור בארץ הוא יגיע כדי שכולם יראו אותו ואכן באמת יזהו שזה הוא? 6) באיזה אופן הוא אמור לבוא ארצה ומהיכן? 7) מה יקרה עם אותם אנשים אשר עדין יהיו חיים ומה עתיד לקרות להם, כיצד ניתן גם לדעת מתי המשיח יבוא, ומה בעצם משמעות השם ומי החליט על כך שבכלל יש משיח? אשמח אם תענו בהקדם לכל שאלותיי :), תודה ויום טוב

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

1-3) הענין מבואר ברמב"ם הלכות מלכים פרק יא, א', ח':

"המלך המשיח עתיד לעמוד, ולהחזיר מלכות בית דויד ליושנה הממשלה הראשונה, ובונה מקדש, ומקבץ נדחי ישראל.  וחוזרין כל המשפטים בימיו, כשהיו מקודם:  מקריבין קרבנות, ועושין שמיטין ויובלות ככל מצותן האמורה בתורה...

ואם יעמוד מלך מבית דויד הוגה בתורה ועוסק במצוות כדויד אביו, כפי תורה שבכתב ושבעל פה, ויכוף כל ישראל לילך בה ולחזק בדקה, ויילחם מלחמות ה'--הרי זה בחזקת שהוא משיח:  אם עשה והצליח, וניצח כל האומות שסביביו, ובנה מקדש במקומו, וקיבץ נדחי ישראל--הרי זה משיח בוודאי."

4) כפי מה שהבנתי, אין נשמות של שורש אחד, מועברות לבן אדם אחר. 

5-7) גם זה מבואר ברמב"ם הלכות מלכים פרק יב, ד':

"וכל אלו הדברים וכיוצא בהן--לא יידע אדם היאך יהיו, עד שיהיו:  שדברים סתומים הן אצל הנביאים.  גם החכמים אין להם קבלה בדברים אלו."

האמונה שמשיח יבוא מבואר בנביאים והוא מיסודות האמונה, וכמבואר ברמב"ם הלכות מלכים יא, ב'-ה':

"וכל מי שאינו מאמין בו, או מי שאינו מחכה לביאתו--לא בשאר נביאים בלבד הוא כופר, אלא בתורה ובמשה רבנו:  שהרי תורה העידה עליו, שנאמר "ושב ה' אלוהיך את שבותך, וריחמך; ושב, וקיבצך מכל העמים . . . אם יהיה נידחך, בקצה השמיים--משם, יקבצך ה' אלוהיך, ומשם, ייקחך.  והביאך ה' אלוהיך . . ." (דברים ל,ג-ה).  ואלו הדברים המפורשים בתורה, הם כוללים כל הדברים שנאמרו על ידי כל הנביאים.

 אף בפרשת בלעם נאמר, ושם ניבא בשני המשיחים--במשיח הראשון שהוא דויד, שהושיע את ישראל מיד צריהם, ובמשיח האחרון שיעמוד מבניו, שמושיע את ישראל מיד בני עשיו.

ושם הוא אומר "אראנו ולא עתה" (במדבר כד,יז), זה דויד; "אשורנו ולא קרוב" (שם), זה המלך המשיח.  "דרך כוכב מיעקוב" (שם), זה דויד; "וקם שבט מישראל" (שם), זה המלך המשיח.  "ומחץ פאתי מואב" (שם)--זה דויד, וכן הוא אומר "ויך את מואב, וימדדם בחבל" (שמואל ב ח,ב).  "וקרקר כל בני שת" (במדבר כד,יז)--זה המלך המשיח, שנאמר בו "ומושלו מים עד ים" (זכריה ט,י).  "והיה אדום ירשה" (במדבר כד,יח)--לדויד, שנאמר "ותהי אדום לדויד, לעבדים" (ראה שמואל ב ח,ווראה שמואל ב ח,יד).  "והיה ירשה שעיר--אויביו" (במדבר כד,יח)--זה המלך המשיח, שנאמר "ועלו מושיעים בהר ציון, לשפוט את הר עשיו" (עובדיה א,כא).

אף בערי מקלט הוא אומר "כי ירחיב ה' אלוהיך, את גבולך . . . ויספת לך עוד שלוש ערים, על השלוש האלה" (ראה דברים יב,כ;דברים יט,ח-ט); ומעולם לא היה דבר זה, ולא ציווה הקדוש ברוך הוא לתוהו.  אבל בדברי הנביאים, אין הדבר צריך ראיה, שכל הספרים מלאים מדבר זה."

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה