שאל את הרב - כללי

בגדי החרדים בזמננו

  • א' אדר ב' התשע"ו
אא

שאלה

שלום, כבוד הרב. אני יודע כי יש איסור מהתורה להידמות לגויים. אינני יודע האם הטענה נכונה או לא, אך ישנה טענה כי הלבוש החרדי של זמננו היה דומה מאוד ללבוש של גויים באירופה של המאות הקודמות. אם זה נכון, מדוע החרדים הולכים בלבוש זה? ושאלה נוספת באותו עניין, מדוע גם חרדים ספרדים הולכים בלבוש זה? הרי ודאי שלא הלכו בלבוש זה במקומות מהם באו במזרח התיכון ובארצות אפריקה הצפונית. אודה לתשובותיך. שלום ובכבוד רב, יניב שצ'לקה

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

ענין איסור ללבוש מלבושי גויים, מבואר בפוסקים שזהו דוקא כאשר מוכח מצורת הבגדים עצמם, שהם נעשו בדרך של פריצות או גאוה מוכחת. 

בשנים קדמונות, גם הבגדים המיוחדים לגויים היו מכובדים - כלומר, לא מתלבטים בפריצות או בשחץ, ולכן לא נאסרו באותה תקופה ליהודים מצד האיסור ללכת בבגדי גויים. 

ומה שיהודים חרדים כיום ממשיכים ללכת בצורות של אותם בגדים, לפי שכהיום, אצל הגויים נעשו צורות הבגדים שלהם הרבה פחות מכובדות ממה שהיו פעם; ולכן יכול להחשב בגד מכובדת כיום שעדיין הולכים בה היהודים, כבגד המיוחד ליהודים - ואע"פ שבשנים קדמונות גם הרבה גויים היו לובשים אותה בגד כשרצו להתלבש באופן מכובדת. 

לגבי לבוש בני ספרד כיום, אני לא בטוח בזה, אבל יתכן מאד שצורת הלבוש של ת"ח וקהילות חרידיות שבין הספרדים הושפעו מלבושי בני אשכנז, ולכן גם הם הנהיגו בעשרות שנים האחרונות ללכת בבגדים דומים.

בברכה,

רב נחום 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה