הלכות ומנהגים

יש 3 ציפורים שקשה להחזיר אותם לכלוב, האם אפשר לחתוך להם את הכנפיים?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

יש לי ציפורים [סוג של תוכי קטן] והם משוחררים כי אין לי לב להשאיר אותם בכלוב כל היום, הם מאוד נהנים להיות במרפסת בחוץ וכשהם רוצים הם חוזרים לכלוב כדי לשתות ולאכול. יש 3 ציפורים שקשה להחזיר אותם לכלוב, האם אפשר לחתוך להם את הכנפיים? זה לא כואב להם עד כמה שאידוע לי, [גם החנות חותכים להם את הכנפיים וזה אח"כ גודל שוב] פשוט הם לא יוכלו לעוף גבוה כ"כ וכך יהיה יותר קל להחזיר אותם לכלוב. האם זה לא צער בע"ח כי הם לא יוכלו לעוף גבוה כמו שהיו רגילים. אודה לכם על תשובה... תודה :)

תשובה

שלום וברכה

כך כתב הפרי מגדים [אחד מגדולי הפוסקים]: "נשאלתי, אחד היו לו עופות שקורין קאפהינער הולכין בגינה ומתיירא שיפרחו לחוץ, אם מותר לקצוץ עצם קטנה שבכנפיים שלא יפרחו או לא, והשבתי, על ידי עצמו נראה שאסור, שצער בעלי חיים במקום שאין צורך גדול, אסור".

ויש שהקשו על דבריו שהרי צער בעלי חיים הותר לצורך האדם, וכאן הוא מתיירא שהם יפרחו, ויש גם ראיה מפירוש המצודות דוד בספר משלי [יב כז] שכן דרך הציידים לחתוך בכדי שלא יכולו לפרוח. ולכן י"א שהפרי מגדים מדבר באופן שגם ללא קציצת הכנף לא יפסיד את העוף רק שיצטרך לטרוח קצת בהכנסתם לכלוב, ובאופן כזה לא הותרה צער בעלי חיים. ועל ידי גוי שיקצוץ, מותר.

ובספר כנסת הגדולה הביא את דברי תרומת הדשן שיש להימנע ממריטת נוצות מאווזים חיים, עקב הצער שיש לבעל חי, והוא מידת אכזריות, והוא מוסיף שהמדובר על מריטת הנוצות מהגוף, אבל מריטת הנוצות של הכנפיים בכדי שלא תוכל לעוף ותברח, מותר, ושכן נוהגים.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה