אמונה

שתי שאלות באמונה?..

  • כ"ז אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרבה קוראים לי חגי, כתוב שהתורה נכתבה לפני תתקע דורות אז מה הקטע בעולם אם הכל צפוי מראש. ואיך הוא יכל לבחור בעם ישראל לפני שנברא העולם הרי שמעתי שהוא בחר בנו כי הוא מאס מהגויים. שאלה שנייה. איך ידעו מה מוסרי ומה לא מוסרי לפני קבלת התורה על פי מה קיבל אדם שכר או עונש הרי לא היה את התורה שתנחה. תודה רבה

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
התורה היתה קיימת לפני בריאת העולם, כי היא "הוראות היצרן" של העולם, אך אין התורה קובעת מראש מי יהיה צדיק או רשע. כך אמרו חז"ל: "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים", וכן אמרו שלפני שאדם יורד לעולם נקבע לו אם יהיה בריא או חולה וכו', אך לא נאמר אם יהיה צדיק או רשע כי הדבר נמצא לגמרי בידו.
הכל צפוי אך הרשות נתונה. כלומר יש לכל אדם בחירה אם להיות צדיק או רשע.  ודבר זה לא נקבע מראש. מה שנקבע מראש הם רק המצבים החיצוניים (הנסיונות שיעברו על האדם).
  
הקב"ה ייעד לעם ישראל מטרה מיוחדת בבריאה, כלומר תפקיד מיוחד, ותפקיד זה נקבע עוד לפני בריאת העולם. אך גם לגויים יש תפקיד - וגם הגויים יכולים להיות רשעים או צדיקים לפי רצונם.
 
לפני התורה היו רק שבע מצוות בני נח (שהן מצוות בסיסיות שטבועות בלב של כל אדם, כגון לא לרצוח ולא לגנוב, ולא לעבור איסורי עריות וכדו'), ובשבע מצוות אלה מחוייבים כל הגויים בעולם עד היום. כל גוי ששומר שבע מצוות בני נח יש לו חלק לעולם הבא.
 
כמו כן בימים עברו היו נביאים מפורסמים בכל דור שהדריכו את ההמון. וכיום ברוך השם התורה היא הספר הכי מפורסם ומשפיע בעולם כולו, כך שאין מי שלא יודע עליו.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה