חברה והשקפה

ספר פסיכולוגיה

  • כ"א אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

בס"ד רציתי לשאול , מה דעתכם על ספריו של ישיהו ליבוביץ, האם מותר לעיין בזה ? אציין שאני לומד את תורת נפש האדם, כמו ספריו של קרל גוסטב יונג, בגגל שאני יהודי מאמין וכתוב שחכמה בגויים תאמין, שאת זה אני לא יכול לומר על ישעי' ליבוביץ, כי הוא לא גוי, אך אייני יודע מה הוא חשב על הדת וכו', אשמח למשוב, אני לומד גרפולוגיה, וכל הפסיכולוגיות עוזרים לי לעזור יותר להבין יותר ולרדם אל עומקם ולשורש הבעיות, ואני מאמין שהכול כתוב במקורותינו אחד על אחד כי אין כל חדש תחת השמש, והכול כתוב בתורתינו הקדושה והטהורה, וכמו"כ הרמח"ל הקדוש הראי"ק קוק זכותם תגן עלינו, היו גדולים וקדושים ומהם אפשר גם ללמוד הרבה על נפש האדם, בשורות טובו ישועות ונחמות

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
ישעיהו ליבוביץ' המנוח היה מדען רציני, אך לא היה תלמיד חכם. הוא עירבב בדבריו - דברים נכונים על יהדות יחד עם דעות משובשות.
 
דעותיו המשובשות גרמו לו לכפור בתחיית המתים (ולייחס לרמב"ם את דעתו), לכפור בהשגחה פרטית, לכפור בקבלה, להאמין באבולוציה, וספק רב אם אפילו האמין ביציאת מצרים - כי הרי כפר בלגיטימיות של ההיסטוריה במקרא.
 
כתבתי ביקורת מקיפה על ליבוביץ' כאן:
 
איני יכול להמליץ על הקריאה בספריו, דווקא משום שהוא מנסה לייצג את היהדות האמיתית וההלכה. הרבה פחות מסוכן לקרוא בספריו של אדם שלא מנסה לייצג או לפרש את היהדות, מאשר לקרוא בספריו של אדם שחושב שהוא מבין את היהדות והא-ל, וטועה ומטעה בהעברתם.
אמנם יש כמה פנינים במאמריו של ליבוביץ', אולם רוב מאמריו מובילים להשקפות מסולפות ביהדות, והכתיבה הגבוהה והמורכבת שלו יכולה להטעות רבים.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה