תפילה וברכות

ברכת שהחיינו על בגד

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד ידוע שמברכים על בגד חדש וחשוב ששמחים בו, ברכת שהחיינו. אך לא מברכים על בגדים פשוטים כמו גרביים וגופיות וכו`. אבל מה הדין אם אדם רכש כיפה למשל , שהוא שמח בה באמת והיא חשובה לו , האם הוא מברך או לא ? או נניח חגורה . השאלה היא האם הברכה היא על החפצא או על הגברא ? האדם קובע את החשיבות והשמחה , או לפי דעת חז"ל שבה שרוב העולם שמח בו , שהם הדברים שמוזכרים בפוסקים. ניתן להשליך את זה לדוגמא הבאה . אדם שהוא עשיר מאוד ,ויש לו המון חליפות . והוא רוכש חליפה חדשה , אבל זה לא משמח אותו, וזה לא חשוב בעיניו . האם הוא צריך לברך או לא ? שאלה מעניינת. מה איכא למימר ?

תשובה

שלום וברכה

בדברים אלו של הערוך השולחן (אורח חיים סימן רכג סעיף ח) תמצא תשובה לספק: "זה לשון הטור, כתבו התוס` שאין לברך אלא על דברים חשובים, אבל דבר שאינו חשוב כל כך כגון חלוק או מנעלים וגרביים אין לברך עליו, ואדוני אבי הרא"ש ז"ל כתב יראה לי שהכל לפי מה שהוא אדם, יש עני ששמח בחלוקו יותר מעשיר בכלים חשובים, עכ"ל. ופסק רבינו הבית יוסף בסעיף ו` כדעת הרא"ש.

אבל רבינו הרמ"א כתב, וי"א דאפילו עני אינו מברך על חלוק ומנעלים וכדומה וכן נוהגין עכ"ל, וביאור דבריו דדעת התוס` כן הוא דוודאי אף בדברים חשובים כבגדים וכלים יקרים תלוי בעשירותו ועניותו, שהעני גם בגד פשוט יש לו חשיבות ומברך עליו שהחיינו, משא"כ העשיר אינו מברך אלא על בגד יקר כמשי וצמר טוב וכדומה, ובזה הכל מודים, וגם הרא"ש והטור סוברים כן.

אלא דבזה מוסיפים התוס` דעל חלוק ומנעלים וגרביים גם העני לא יברך אע"ג שחשובים אצלו, וזהו מטעם אחר, משום דבברכת שהחיינו קיים תנאי שיהיה דבר הבא לעתים רחוקות דבזה שייך שהחיינו, והיינו בגדים שלא תדיר לובשים בגדים חדשים, אבל חלוק ומנעלים וגרביים וכדומה תדירים הם להתחדש ולא שייך לברך עליהם שהחיינו, וכן המנהג אצלינו".

ויוצא מדבריו שהספרדים יש להם להעריך כל מקרה לגופו, ואם הוא שמח בבגד המיוחד אף אם יהיה פשוט ומצוי, יש לו לברך. ואילו האשכנזים אין להם לברך על בגד שמצוי לחדש אותו לעתים קרובות, גם אם הוא שמח. וספק ברכות להקל. בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה