שאל את הרב - כללי

אם נגיד בן אדם נהרג, ותרמו את אבריו איך הוא יקום בתחיית המתים.

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

אם נגיד בן אדם נהרג, ותרמו את אבריו איך הוא יקום בתחיית המתים. תודה...

תשובה

שלום וברכה

ראוי לציון, כי לפי המבואר בספרי הקדמונים ברור שגם המתים שלא נשאר מהם שריד לכאורה כמו מי שנשרף, או נטרף על ידי חיות, ה` ישמור, גם הם יקומו לתחיית המתים, כף מפורש בספר בית אלוקים להמבי"ט. אולם יצויין לדברי אחד מגדולי מרוקו בספרו ישמח לבב (חלק יו"ד סי` מ"ה) שכתב וז"ל: מכאן אני מודיע לעניין מה שנתחדש דבר פלא בימינו אלה ע"י רופאים מומחים שלוקחין גלגל עינים של מת ונותנים בעיני העיוור ויאורו עיניו כאחד הבריאים, ...

המוכר את עצמו לכך, ידע נאמנה שכאשר יקום בתחית המתים יהיה עיוור בעיניו כמו שהקפידו חז"ל בעניני התכריכין מהאי טעמא, ואע"פ שאמרו שכל בעלי מומין יהיו מתרפאין, היינו בנולד כך או שקרה לו מקרה ונולד בו מום, משא"כ בחובל בעצמו ומכר עיניו בכסף מלא, השכל מחייב שאין נותנין לו תמורתן", עכ"ל. ישנן טעמים נוספים למה להימנע מתרומת אברים, כעת, כשחוק תרומת אברים אינו לפי ההלכה, וסיכום העניין לאחרי קבלת החוק החדש הוא כך: א. האדם אינו בעלים על גופו למכור איברים בחייו. ב. האדם אינו בעלים על גופו למכור איברים לאחרי שימות. ג. המשפחה אינם בעלים על גוף קרובם המת למכור איבריו. ד. כשנמצא מת לפנינו ואפשר להציל חיים באיברי המת, מותר -בעיקרון- לקחת איברים מהמת בכדי להציל חיים, ואין דבר העומד בפני פיקוח נפש. ה. במקרה שבאות ד` אין צורך באישור מהמת בחייו, או ממשפחתו לאחרי המוות, בכדי להתיר את נטילת האיברים. ו. אין היתר לקחת איברים בכדי להקל על החיים כמו נטילת קרנית לצורך השתלות להטבת הראיה, וכמובן שלא לצורך מחקר וכו`. ז.

ההיתר לנטילת אברים לאחרי המוות, היא רק אחרי ההגדרה ההלכתית של מוות. ולא כפי שהחוק החילוני קובע. ח. פוסקי ההלכה שליט"א לא השתוו ביניהם על רגע קביעת המוות, ובענינים כאלה הדין הוא, שכל עוד והדבר במחלוקת הפוסקים ויש ספק שמא המוטל לפנינו עדיין מוגד כחי, אין לגעת בו, גם לא לצורך פיקוח נפש של חולים אחרים, שאין דוחין נפש מפני נפש. ט. אין לחתום על כרטיסים כל שהם,

א. מפני שלא האדם בעלים על גופו, וכשמותר לקחת איברים אין צורך להסכמתו. ב. מכיון שהחותם על כרטיסים כאלה מפקיר את גופו להגדרות חוקתיות של קביעת המוות, ולאו דוקא לפי קביעת המוות ההלכתית, שכיום לפני הנ"ל [מפני הספק] היא מחמירה ביותר להמתין עד רגע מות הלב, ולא להסתפק ברגע המוות החוקתית - במות המוח. וה` יעזור לכל עם ישראל להיות בריאים ושלמים - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה