תורה ומדע

להכיר את הבורא

  • י"ב אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום הרב. אני חוזר בתשובה כבר כמה שנים ואני מקיים את כל המצוות בשמחה. הבנתי בידיעה שכלית שיש בורא לעולם ותורה מן השמיים וכולי. לאחרונה הבנתי שאני לא באמת מכיר את בורא עולם. התבוננתי בבריאה, הבנתי לעומק את העניין של מציאות הבורא, וממש הרגשתי את קיומו הנסתר. אבל מפה באה לי השאלה, מי הוא? איך אני יכול לדבר איתו כמו בן אל אב, אם אני לא חש אותו כמו אבא שלי? אני יכול להבין בשכל שהוא אוהב אותי, רוצה לשמוע את תפילתי, שהוא רחום וחנון, אבל קשר אמיתי? איך אפשר? אני ניסיתי לדמות את זה לאבא הגשמי שלי. ולא הצלחתי, עם אבי הגשמי אני מדבר בדו שיח, אני שומע את הדעה שלו, אני רואה מתי הוא כועס ומתי לא, אני מחבק אותו. לגבי בורא העולם אין לי את זה. אני רק יודע שהוא אוהב אותי, נותן לי הכל, אבל יש הרגשה של הסתר, וכשאני מתפלל אני מרגיש שאני מתפלל ל"זר" שאני לא באמת מכיר.

תשובה

שלום וברכה,

 
הקב"ה הוא בורא העולם, והוא מי שנפח נשמה בגופך, ומבקש להטיב לך, כי במהותו הוא טוב, ומטרת הטוב להטיב. ה' יתברך מלווה אותך כל חייך, ונמצא איתך תמיד, ורוצה בטובתך. 
משל למה שאלתך דומה: לילד בן שלוש שמבין שאבא שלו גדול וחכם, ואומר לעצמו, כיצד אדבר עם אבא גדול כל כך? מדוע ירצה אבא חכם לשמוע מה יש לי לומר? ואינו יודע הבן שלמרות קטנותו אביו אוהב אותו מאוד, ורוצה לשמוע אותו, ונהנה מאהבתו.
 
כך נאמר בתורה: "בנים אתם לה' אלוקיכם".
הקב"ה אוהב אותך, ורוצה לשמוע אותך, ורוצה שתתחבר אליו באמונה וביטחון ותפילה מעומק הלב. זו המטרה שלנו בעולם הזה - להתחבר בקשר עמוק עם בורא עולם, ולבטוח בטובתו בכל מצב. 
 
אלוקים אינו כועס, כמו שאבא אינו באמת כועס על ילדו בן השלוש, רק שהוא מצטער כשהוא נוהג בצורה לא ראויה - כי הוא רוצה שיהיה לו טוב. כך ה' רוצה שיהיה לך טוב, ורוצה שתשמור את מצוותיו כדי לזכות בהצלחתך הרוחנית, ורוצה שתימנע מהרע שיזיק לך בעולם הזה ובעולם הבא. לכן נתן לנו תורה ומצוות.
 
לגבי הדרך לתפילה אישית:
 
בתפילת שמונה עשרה, לפני ברכת "שומע תפילה", ביכולתך לדבר עם הקב"ה במילים שלך, לספר על קשייך ולבטיך, ולבקש הדרכה וסיוע בענייניך וצרכיך. דבר אליו בפתיחות שבה אתה מדבר עם חבר טוב, אך עם כבוד שאתה נותן לאבא חכם וזקן.
גם כשאתה לבד בבית, או מתבודד במקום מסויים, ביכולתך לדבר עם הקב"ה, להודות לו על כל הדברים שנתן לך, לספר על מצבך, ולבקש את בקשותיך.
 
ולגבי הצורך שלך בהדרכה מעשית בחייך:
ובכן, הבורא יתברך גילה את רצונו באמצעות התורה הקדושה, אשר היא נצחית, ומיועדת לכל הדורות, היא המצפן האלוקי שלנו בחיים האלה.
 
כמו כן ה' ציווה בתורה "ועשית ככל אשר יורוך", והוא יתברך קרוב לחכמי התורה, ולכן מי שמתייעץ ושואל אצל רבנים גדולים לגבי ספיקותיו - יזכה להוראה נכונה. כך אמרו חז"ל: עשה לך רב והסתלק מן הספק.
 
אני מציע לך להתקשר לקו המתחזקים של הידברות, ולבקש מהם הדרכה מעשית, לשאול איך מתחזקים ועוד: 03-6106061
 
אנחנו כאן בכל שאלה שתהיה לך.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה