הלכות ומנהגים

דגים, סוד הדברים שמותר בלא שחיטה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

כבוד הרב בהמות כשרות חייבות בשחיטה כדת,שאלתי : 1.מדוע דגים לא חייבים בשחיטה כדת וכדין. ואנו אוכלים אותם אחרי שדגו אותם בחקה . האם הדגים לא עוברים צער בעלי חיים? בכבוד רב חובב גבריאל

תשובה

שלום וברכה

מה שנפסקה ההלכה שדגים אין צורך לשחוט להתיר אותם באכילה נלמד מהכתוב בפרשת בהעלותך, שאמר משה לפני הקב"ה הצאן ובקר ישחט להם ומצא להם, אם את כל דגי הים ייאסף להם ומצא להם, מכאן שצאן ובקר ניתר על ידי שחיטה, ואילו דגים ניתרים בעצם אסיפתם מן הים, אם כי אין לאכול דגים בעודם חיים כמבואר בשולחן ערוך.

והטעם לכך, מבואר בספרי המקובלים שכל המצוות המכינות בשר לאכילה, שחיטה, בדיקת טריפות, מליחה, הסרת חלב, ניקור גיד הנשה, וכו`, הכל הוא בכדי לברר ולקרב את המאכל אל הקדושה שיהיה ראוי למאכל איש יהודי, מה שאין כן לגבי דגים שהדגים הם ממותקים ומבוסמים יותר מן הבשר כמה מדרגות, ולכן אין צורך לתקן אותם על ידי שחיטה, אלא רק באסיפה שאוסף אותם מן המים הם מוכשרים לאכילה.

וביארו עוד, שבהמות וחיות נבראו מן העפר שהוא יסוד גס וקרוב יותר אל החומר העכור לכן בכדי להכין אותו למאכל יהודי מן הצורך לקיים בו כמה מצוות, ודגים שנבראו מיסוד המים שהוא יסוד חומרי זך יותר אין צורך לתקן בשחיטה.

ואילו עופות הנמצאים ברמה שבין בהמות לבין דגים שהרי דרשו חז"ל מהכתובים שהעופות נבראו מיסוד המים ומיסוד העפר גם יחד, שפסוק אחד אומר ויצר יי` אלהים מן האדמה כל חית השדה ואת כל עוף השמים [בראשית ב יט], שנבראו מיסוד הארץ, ופסוק אחר אומר [פרק א פסוק כ] ויאמר אלהים ישרצו המים שרץ נפש חיה ועוף יעופף על הארץ, שנבראו מהמים, לכן די לשחוט אותם על ידי סימן אחד, ואין צורך לשחוט גם את הקנה וגם את הוושט.

ובספרי מרן האריז"ל מבואר עוד שבכל דבר מאכל ישנן נשמות מגולגלות בכדי שהיהודי יתקן אותם על ידי שיאכל אותם כמצוות התורה, והנה הנשמה אשר עברה את פי ה` במצות לא תעשה או בביטול מצות עשה, היא צריכה להתגלגל כפי אשר נגזר עליה באיזה דבר שיהיה גלגולה בדומם וצומח וחי, הכל כפי גודל הפגם והחטא, והאדם האוכל המאכל הזה ומקיים המצוה התלויה בזה המאכל הנה מעלה את הנשמה המגולגלת ממדריגה למדריגה, והנשמה המגולגלת בחי היינו באיזה בהמה וחיה ועוף, הרי שאדם האוכל שמחויב לקיים בה מצות שחיטה כמשפטי התורה והנשמה המגולגלת מרגשת בצער השחיטה כי כן הוא העונש הנגזר עליה ואח"כ נתעלית מחי למדבר כפי כוונת האוכל.

ולפעמים גם צדיקים היושבים בגן עדן צריכין עוד להתגלגל על איזה דקדוק קל שלא קיימו, הם אלו המתגלגלים בדגים שאינם צריכים לצער שחיטה, ונאמר בהם אסיפה כמו המיתה אצל הצדיקים שנקרא אסיפה, ומדובר על דברים שהם רק דקדוקים קלים ולא בגדר חטא, ולכן יתגלגלו לפעמים אפי` רגע אחד באיזה דג לפני שיצודו אותו ויאכלנו האוכל לכבוד שבת ולסעודת מצוה ותיכף יהיה לו תיקון.

תודה על התגובה שלך ועל דרישות השלום שבקשתי ממשפחתך. שבת שלום - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה