נשים

טבעת נישואין על יד שמאלי או ימני

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ערב טוב כבוד הרב, קראתי את תשובותיך המעמיקות לגבי- האצבע שמקובל לענוד טבעת נישואין. רציתי לדעת האם יש חשיבות ביהדות ליד בה עונדים את טבעת הנישואין. אם כן באיזו יד יש לענוד את טבעת הנישואין- ימין או שמאל , או שאין לכך חשיבות. תודה.

תשובה

שלום וברכה

בדברי הפוסקים מוזכר שהחתן ביד ימינו יענוד את הטבעת על אצבע יד ימינה של הכלה, כלשון הבאר היטב (סימן כז ס"ק א) בשם הר"ם מינץ שכתב בזה הלשון: "ויקדש בימין דידיה וגם בימין דכלה", ומקור הדברים הם במרדכי (ברכות פרק ו סימן קמט) שכל מצוה יש לקיימה בימין, וכן הוא בראבי"ה (ברכות פרק ו סימן קכ) כל דבר של ברכה ושל מצוה ראוי לו שיאחוז בימין, וכבר ריבו חז"ל (מנחות י א) את הימין למצוה.

וכן הורה מפורש הגאון רבי אהרן אלפאנדרי זצ"ל מראשי רבני חברון בספרו יד אהרן (סימן כז הגהות הטור אות ד) שיש לקדש דוקא באצבע יד ימינה של הכלה. וכך כתב הגאון רבי רפאל אהרן בן שמעון זצ"ל אב"ד מצרים בספרו נהר מצרים שכן כתבו גורי האר"י ז"ל. וכן הורה הגאון הבן איש חי זצ"ל (שופטים אות ז): "יתן כסף הקידושין בימין דידיה לימין שלה".

הרב בן איש חי כותב לזה טעם לשבח כי הכלה עומדת אל מול החתן, ואם כן כשהחתן פונה לצד ימינו הרי ימצא שם את האצבע הכי שמאלית של יד שמאלה של הכלה והיא הזרת, וכדרך כל העומדים זה מול זה, שהשמאלי לזה הוא הימני למי שעומד למולו, וכשיתחיל החתן למנות את פרקי האצבעות מזרת שביד שמאל הכלה עד האצבע הסמוכה לאגודל שביד ימין יגיע מספרו של הפרק העליון של האצבע הסמוכה לאגודל למנין הפרק השבעה עשר שהוא גמטריא טו"ב, וזה רמז שיהיה להם סימן טוב בקדושין אלו, ויתקיים בהם מקרא שכתוב (משלי פרק יח כב): `מצא אשה מצא טוב ויפק רצון מה` הטוב`, והחשבון הוא כך: זרת שמאל - פרקים א ב ג, קמיצה שמאל - פרקים ד ה ו, אמה שמאל - פרקים ז ח ט, אצבע שמאל - פרקים י יא יב, אגודל שמאל - פרקים יג יד, אגודל ימין - פרקים טו טז, אצבע ימין - פרק העליון יז. ועוד כתב טעם נוסף על דרך זה:

כשימנה החתן אצבעותיה של הכלה העומדת מולו, מידה השמאלית של הכלה, דהיינו מזרת שמאלית עד האצבע הימנית כנ"ל, תהיה האצבע הימנית הסמוכה לאגודל האצבע השביעית למנין, ולכן נותן בה הטבעת של קדושין לרמוז שאחר הקדושין עושין החופה בשבע ברכות ובשבעה ימים, ועוד כי כל השביעין חביבין (ויק"ר כט יא), וכמו שנבחר השביעי לשמו בכל מקום כן נבחרה האצבע השביעית למצוה גדולה זו.

עוד טעם שלישי כתב הבן איש חי על פי מה שכתבו המפרשים בשם השל"ה הק` זצ"ל (מסכת שבועות פרק תורה אור אות ד) כי אצבעות הידים הם כנגד עשרת הדברות, ואם כן החתן העומד בעת הקדושין אל מול הכלה וירצה למנות עשרת הדברות על אצבעות ידיה הרי יתחיל מן הזרת השמאלית שלה שזוהי האצבע הכי ימנית לצד החתן, וכדרך כל העומדים זה מול זה, שהשמאלי לזה הוא הימני למי שעומד למולו, ואם כן יתחיל למנות עשרת הדברות

בזרת הכלה השמאלית ואז יהיה הסדר כך, זרת שמאל כנגד: `אנכי`, וקמיצה שמאלית כנגד דיבור: `לא יהיה לך`, ואמה שמאלית כנגד: `לא תשא`, ואצבע שמאלית כנגד: `זכור את יום השבת`, ואגודל שמאלית כנגד: `כבד את אביך`, ואגודל ימנית כנגד: `לא תרצח`, ואצבע ימנית כנגד: `לא תנאף`, ואם כן זוהי האצבע המוכנת לקיים בה מצוות קדושין ולסדר עליה ברכת אירוסין:

 `אשר קדשנו במצוותיו וצוונו על העריות וכו` והתיר לנו הנשואות לנו על ידי חופה וקדושין`, ועל ידי התחברות זו שמתחבר החתן עם הכלה במצות קידושי אשה יהיו שמורים וקדושים בדיבור של: `לא תנאף`, שהנושא אשה היא שומרתו מן החטא שלא ינאף, וגם היא בעלה משמרתה שלא תנאף, אלא יזדווגו בהיתר על ידי קדושין אלו שנותן לה כדת משה וישראל. ולפי כל הטעמים מובן שגם בהמשך ראוי שטבעת הקידושין יהיה על יד ימין.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה