שאל את הרב - כללי

יהדות רוסיה הגדולה

  • ז' אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום הרב! רציתי לשתף אותך במשהו שקרה לי אתמול: אתמול הלכתי לשיעור תורה , והרב אמר שם ש-90% מהרוסים בארץ לא יהודים ו-10% יהודים. דבר שלפי השכל לא התישב לי. מי שיעמיק בהידות רוסיה יראה וימצא כי יהדות רוסיה היתה מהגדולות ושושלת גדולה של רבנים יצאו ממנה ויש להם הרבה צאצאים שעלו לארץ ולהם שורשים מברית המועצות. הרבה רבנים גדולי דור שהיו ממוצא רוסי כגון: הרב שך, הרב קנניבסקי, הרב נחמן מאומן, הרב לוי יצחק מברדיציב, הרב קוק הראשון , הרב שניאורסון וצאצאיו, הרב זילבר, הרבי מילובאביץ, הרב אריה לוין והרב יצחק פנגר. כאשר גם העליה היהודית מברית המועצות היתה בעליה הראשונה לארץ ישראל. והיא היתה העליה הגדולה שבה כולם היו יהודים. איך שכחו בארץ שרבים מהישובים ומהערים כיום נבנו על ידי עליה מאירוםה המזרחית וברובם על ידי העליה היהודית מברית המועצות. דבר נוסף הוא שכאשר הוקמה מדינת ישראל חצי מחברי הכנסת היו דוברי השפה הרוסית. ביניהם דוד בן גוריון, חיים ויצמן ועוד רבים אחרים. עולי ברית המועצות היהודים הגיעו הרבה לפני הכרת מדינת ישראל ולהם כבר צאצאים רבים בארץ שחלקם כבר לא מדברים רוסית אבל מקורם הוא מאזור רוסיה. רבים לא יודעים שבנימין נתניהו, אריאל שרון, פרס, ועוד רבים הנה במקור מברית המועצות. יש בלבול עם העליות האחרונות מאזור רוסיה ששם יש הרבה התבוללות, אבל כיצד אפשר בשל קבוצה קטנה להגיד דברים כאלו על כל הרוסים בארץ? . האולוסיה הרוסית בארץ זה לא רק מי שעלו לא מזמן ויש בהם הרבה שהם חצאי יהודים , אבל מדובר באוכלוסיה גדולה שכבר יושבת בארץ הרבה זמן. בנוסף לכך כשפתחו את שערי הברזל ברוסיה לא הסכימו למי שלא יהודי לעלות לארץ , ורק מעטים מאוד מואד זייפו מסמכים הרוב המחולט יהודים כשרים. אוכלוסיית הרוסים בארץ כוללת בין היתר את ישיבת פונוביז שהוקמה על ידי חסידי ליטא-ברית המועצות, ישיבות ליטא רבות, ישיבות מיר-מי שיעמיק יראה שהם במקור דיברו רוסית ולכולם שם שורשים מברית המועצות. לא ברור לי כיצד הרבה שהולכים אחרי הרבי נחמן אומרים דברים כגון אלו על הרוסים-הרבי נחמן לא קם משום מקום -הוא בא משושלת של רבנים ולא צאאצים בארץ שדיברו בזמנו בשפה הרוסית. הבורות בארץ לגבי יהדות רוסיה הגדולה מגיעה לכדי שאנשים שואלים אותי : *מה יש יהודים מרוסיה, ממוצר רוסי? *מה היתה שואה באזור רוסיה ?? *מה הרב נחמן, הרב שך, הרב אריה לוין, הרב קוק הראשון, הב קנייבסקי, הרב פנגר הם יהודים ממוצא רוסי? מה ייש יהודים רוסים? הרבנית אשמח אם תוכלי לקרואת את מה שכתבתי לך בעיון מעמיק ותוכלי לענות לי תשובה . בנטסף יש לי בקשה ממך: האם תוכלי לעשות שיעור על אהבת עם ישראל כל יהודי באשר הוא, ולדבר על הנושא הכאוב שהעלתי כאן. לפי דעתי לפי שעם ישראל מתחזק במצוות שבין אדם למקום הוא צריך להתחזק לבדברים שבין אדם לחברו. תודה רבה.

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

כרב הממונה על עניית שאלות לאתר, לא אוכל לתרץ מה שהיה כוונת הרב בשיעור תורה ששמעת; אולי, כמו שכתבת, כוונתו רק היתה לעליות האחרונות שיש בהם הרבה התבוללות. 

דברייך נכונים כעיקרון, שחייב כל יהודי לאהוב את הזולת באשר הוא. וגם נכונים הדברים שאין לזלזל ח"ו ביוצאי ברית המועצות. 

[בנוגע לנתינת שיעור לא היה ברור לאיזו רבנית התכוונת. ולכן אם עדיין הענין למעשה, נבקשך שתבהיר לנו למי המכתב שלוח בדיוק כדי שנוכל להעביר אותו לבעלים הנכונים.]

בברכה, 

צוות רבני הידברות


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה