שאל את הרב - כללי

ריב עם אמא

  • ה' אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב, רבתי עם אימי ריב קשה על כך שהיא הטיחה בי שאינני עזרתי לה מספיק בבית וזאת לאחר שאני מכל אחיי ואחיותי הכי עוזרת לה ותומכת בה ואכפת ממנה.. אני מרגישה שהיא פשוט לא מעריכה את הדברים שאני עושה עבורה ואת איך שאני מטפלת באחי כאילו אני אימא שלו. בנוסף באותו ריב אימא שלי אמרה לי מילים קשות על כך שאינני נשואה עוד (אני בת 23)- היא אמרה שאני נתקעת לה בבית ושאעוף כבר.. אני יודעת שאולי היא לא מתכוונת לכך באמת למרות שהמילים שלה שרפו לי את הנשמה בייחוד שהיא יודעת שהנושא הזה כל כך רגיש עבורי.. כואב לי שבכל הזדמנות היא מדברת על כך שהיא מתה שאתחתן כבר, שהרי זה לא תלוי בי וגם אם היא רוצה את זה בשביל שאהיה מאושרת אני כבר לא יכולה לשמוע את זה.. אנחנו עכשיו לא מדברות כי והורא יהיה קשה לי לשכוח מהכל אחרי שהיא הכאיבה לי.. אז רציתי לשאול אותך כיצד עליי להתמודד עם העקיצות הללו לגבי הרווקות שלי, עם ההטחות על מטלות הבית למרות שבאמת היא היחידה שלא רואה כמה שאני עושה ונותנת מעצמי על אף שאני סטודנטית ולומדת מאוד קשה.. ודבר נוסף שרציתי לשאול- סיפרתי לחברותיי על הריב ועל מה שהיא אמרה לי ולאחר מכן הרגשתי רע שאולי מדובר בלשון הרע.. אך הייתי חייבת לפרוק.. כיצד עליי לכפר על זה? תודה רבה!

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

 

באופן כללי מה שאפשר לייעץ, שכדאי שתתחילי לחפש דירה לגור בו המתאים לך, כגון לגור ביחד בשכירות חלקית עם עוד בחורות רווקות. ההחשיפות הזו שלך כלפי האמא, וכלפי ביטוי רגשותיה במצב הנוכחי, אינו נראה שזה מוסיף לך חיזוק, אלא, להיפך, מחליש אותך. 

ְְְְְְְ---

אין במה שאמרת חשש לשון הרע, אם את לא כיוונת לומר בסתם דברים שליליים על האמא, רק כל כוונתך היתה לפרק את משא הרגשות שעל לבך למי שאת מרגישה שבאמת מבינה אותך. עייני בספר חפץ חיים, הלכות לשון הרע, כלל י'-אות ד', הג"ה יד - שאם מישהו סיפר לשון רע אודות אדם אחר שבייש אותו, יתכן שמותר לספרו לפי שיש בזה תועלת למספר [וזהו בתנאי שיקיים גם שאר התנאים שנזכרו שם באות ב' ושהשומעים לא יקבלו את הדברים במאה אחוז] - מכיוון שעל ידי שיספר לאחרים שאין הוא באמת אשם בדבר, ועל ידי שיראה וירגיש שאחרים מצטערים [איתו] על צערו, ע"י זה יתמעט הצער והבושה שנשאר לו בלבו עקב הבושה שביישו אותו, עיין שם.

 

ועל פי זה דנו פוסקי זמנינו שיתכן להרחיב הלכה זו לכלול גם בכל מקרה כאשר עבר על האדם סוג של צער שהוא נושא בלבו, והוא מוציא את זה לאחרים (וכמש"נ במשלי (יב-כה): "דאגה בלב איש ישיחנה - ודרשו חז"ל: ישיחנה לאחרים (יומא עה:)) - שכאשר כוונתו רק להקל מעליו צערו, ולא בכדי לספר דבר שלילי על הזולת - שיהא מותר לספר, לפי שיש בזה תועלת למספר להוציא מלבו את צערו [ומותר לו לספר דוקא כאשר יתקיימו גם שאר התנאים שבכלל י' אות ב' וכאשר השומעים לא יקבלו את הדברים במאה אחוז, וכנ"ל.

---

ולגבי עצם מצב הרווקות, מה שאת צריכה לדעת בנוגע לתפלה היינו, שכאשר את מתפללת על ענין הזיווג, אין לצפות אחרי התפלה מתי כבר הקב"ה יענה. את יכולה להרגיש שבודאי הקב"ה שמע את תפילותיך, ושהוא בודאי יענה לך בבוא הזמן; אבל אין לצפות לישועה מידית, אלא צריכים להסיח את הדעת לדברים אחרים ואז מגיעה הישועה.

 

 

אחד מכללי התפלה המסורים לנו, היינו, שאין לצפות אחרי התפלה לענייה, כי עצם הצפייה התמידי לדבר, דוחה (באופן רוחני) את התוצאה מלבוא (מקור: גמרא ברכות לב: וסנהדרין צז.). ולכן כדאי לך להסיח את דעתך לעסוק בשאר דברים במשך היום ושלא לצפות באופן מיידי ומעשי לתשובה על תפילותיך. יש לך להשקיע את עצמך בתוך שאר שעות היום בתוך איזו פרויקט או עבודה שתופס את רעיונך, באופן שזה גורם לך להסיח דעת מענין השידוך. ואז בעזרת השם זה יכול לבוא בשעה טובה ומוצלחת. 

 

ולגבי ענין הגיל, מה שצריכים לדעת, שלפי הנסיון שלי בעולם התשובה, ראיתי הרבה פעמים שאין ענין השידוכין תלוי בשנים אלא בחיות שאדם מרגיש ומה שהוא מקרין לזולת. ואם את באמת מוכנת להתחתן ולהשקיע בבניית משפחה בישראל, אז אל תתייאשי ח"ו ותשארי תמיד בפגישות במצב של "חיות"; וראוי שתתפללי על זה ותאמיני שהקב"ה יכול לעשות את הכל - ואפילו להזמין לך משהוא שיכול להבין אותך ושתוכלו לבנות ביחד -  ומ"מ אל תצפי וכנזכר לעיל.

 

בנוסף לכך, וכידוע לך, הרי צריכים ג"כ ע"פ תורה לעשות את ההשתדלות הראויה, ואינו מספיק התפלה לבד, אלא חייבים לשלב עם התפלה גם את ההשתדלות המעשית; והיינו, שיש צורך להתיפות כראוי לפני פגישה (גמרא קידושין ל:), וגם להודיע להרבה אנשים או שדכנים שמכירים בחורים בסגנון שאת מחפשת , שאת אכן מחפשת.

 

 ויעזור הקב"ה שתזכי למצוא את זווגך ההגון, ושתוכלי לבנות ביחד בית נאמן בישראל לאורך ימים ושנים טובים.

 

בברכה,

רב נחום

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה