חברה והשקפה

מהן ההנאות בעולם הבא?

  • ד' אדר א' התשע"ו
אא

שאלה

הרבה פעמים שמדברים על העולם הבא מדברים שזה גן העדן, ולפי מה שהבנתי העולם הבא הוא רוחני בלבד וכל מימד החומר לא קיים בו לא אוכל לא שינה לא רגשות לא גוף לא חיות וכל דבר אחר חומרי כמו טכנולוגיה ועוד , מה שלא ברור לי שבסיפור התנך בראשית מסופר על גן עדן שחווה אכלה את התפוח ( או החיטה לפי מקורות אחרים) וכביכול גן העדן לפי הסיפור הוא היה גם פיזי -חומרי והיה בו אוכל שתיה וכל מה ששיש בעולם שלנו , איך זה מסתדר ומה אכן יש בעולם הבא? אומנם נשמע שאין שם את מרוץ החיים שאני מודה שפעם בחיים שלי ראיתי את זה כמשהו רע אבל בעולם שלנו יש מלא עניין , ומלא דברים מעניינים ויש מיליון עולמות בעולם אחד ואף פעם לא משעמם רציתי לדעת איך שם בעולם הבא חיות כמו כלבים אז מה הנאות בעולם הבא רק דברי תורה וזהו? תודה רבה הדברים האלה מטרידים אותי כל הזמן שמישהו שמתחזק שכל הזמן שומע מקבלים שכר בעולם הבא, אבל העולם הבא נשמע רגוע מבחינתי אבל משעמם נורא תודה על התשובה ויום טוב ! נ.ב - אפשר לפרסם את השאלה , אבל בלי השם שלי ,תודה.

תשובה

שלום וברכה,
 
"גן עדן" הוא תיאור מקום השכר, כשם שהמילה "גיהנום" היא תיאור מקום העונש. אך אי אפשר להמחישם באופן גשמי.
האדם הראשון וחווה בגן-עדן נבראו בתוך גוף, והם נצטוו לא לאכול מפרי עץ הדעת, ונענשו במיתת הגוף. כלומר, קיומם היה שילוב של רוח בחומר-גבוה מאוד. המילה "גן עדן" נועדה להמחיש מקום של אושר שלם ונפלא, כפי שהיה לאדם וחווה בגן-עדן קודם החטא.
 
ולגבי שאלתך,
הבורא יתברך יצר אותך, הוא ברא את תכונות הנפש שלך, וכל מושג שיש לך על העולם מגיע ממנו יתברך.
כל דבר שאתה מחשיב לטוב, להנאה, לאושר, מגיע ממנו יתברך, כי הוא מי שברא אותך. הקב"ה יודע בדיוק מה וכיצד לתת לנשמות בעולם כדי שיהיו מאושרות עד אין סוף.
 
שיעמום היא תכונה אנושית, שנובעת מהעולם החומרי הזה שהוא מוגבל, ולכן הדברים בו משעממים לבסוף.
אך הנשמה בעולם הבא אינה מוגבלת, והבורא יתברך ותורתו הם בלתי מוגבלים. הנשמה בעולם הבא משיגה אושר שלא יתואר במילים, כי קירבת הבורא היא אושרה, והנשמה אינה נמצאת במציאות מוגבלת של גוף מקום וזמן, כך שאין מבחינתה יותר מושג של "שיעמום". מיליארד שנה ושנייה אחת הם זהים בעיניה. רק שאין ביכולתנו להבין זאת בעולם הזה כשם שדג לא יכול להבין כיצד מרגישים החיים מחוץ למים.
 
אך עליך לבטוח בבורא שהוא יודע מה טוב בשבילך, ומה יעשה אותך מאושר. לכן הוא נתן לנו תורה - בתור הוראות היצרן להגיע להטבתו. בעולם הזה אנו מאוד דומים לילדים קטנים שלא מבינים למה צריך ללכת לבית הספר, וללמוד, ולהתנהג בנימוס, וכל מה שמעניין אותנו הם סוכריות וממתקים ורכבת מפלסטיק. ובתור ילדים אנו שואלים "מה נעשה כשנהיה גדולים? מה יועילו לנו הלימודים וההתנהגות הטובה? למה צריך להתחתן? העיקר שיהיה לי מיליון ממתקים ורכבות וצעצועים מפלסטיק"! אך אבא אוהב אותנו ולכן מגביל אותנו, הוא נותן לנו את מה שאנו רוצים, אך מחנך אותנו להגיע לדרגות הרבה הרבה יותר גבוהות, כדי שנלמד להעריך ולהנות מדברים הרבה יותר גדולים בחיים. כך גם מי שלומד תורה ועוסק בה מגיע לבסוף לדרגה שהוא נהנה מן התורה והיא הדבר הכי יפה ומדהים שהוא זכה לו בחיים, ומי ששומר שבת בקביעות יגלה שזהו היום הכי מדהים ונפלא שיש בכל ימות השבוע. 
 
התורה יש בה אושר בל יתואר במילים, וניתן לחוות מאושרה גם בעולם הזה. אני מציע שבכל יום ויום תצפה לפחות בהרצאה אחת בערוץ/אתר הידברות, ותגלה עם הזמן עד כמה התורה יפה ומוסיפה אור ושפע בחייך, עד שאין דבר טוב ממנה.
ובגיל מאה ועשרים כשתגיע לעולם הבא ותעזוב את גוף החומר שלך - תגלה הנאות גדולות יותר מכל מה שדמיינת, נשמתך תוכל להתחבר לעומק התורה עד אין די - כי ממקורה נחצבה. האושר הרוחני בעולם הבא הוא אינסופי, וכשתגיע לשם תגלה שהתאוות והיצרים של העולם הזה נראים ממש כמו "גן ילדים".
 
שלך בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה