הלכות ומנהגים

קביעת ההלכה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס´ד שלום לכבוד הרב. ידוע שיש כללים ברורים לקביעת ההלכה ועל פיה הם נקבעים,אולם יש בדרך החקיקה מס" דברים שאיני מבין. *אם כל מטרת ההלכה היא שנעשה את רצון ה",איך זה שכשבת קול יוצאת ואומרת בפירוש ´מה לכם עם..שהלכה כמותו בכל מקום´,ועדיין אנו לא עושים זאת אלא עושים את מה שנראה לנו ,הרי כל המאמץ שלנו הוא לקלוע לרצון האלוקי,והנה באים ואומרים לנו מה הוא ואנו ´מתעלמים´ !. *האם חייב ´לעשות לך רב´, הכוונה אחד שאתה הולך אחריו בכל דבר שיגיד?אם כן,מה המקור שהרי המשנה באבות נדרשת שתלמד מן המסורת ולא תמציא פירושים משלך. *איך מחליטים לפי איזה רב הולכים? האם מי שהשקפתו הכי נראית לי? כי אם כן זה קצת מוזר שהרי יש גדולי הדור מובהקים שאולי קיים הכרח ללכת אחרי פסקיהם? האם יש מקום שאני אלך לפי הרב שאני מזדהה עם השקפתו ופסיקותיו? (לא לחפש אחר קולות). תודה.

תשובה

שלום וברכה

כאשר מול הבת קול יש לנו את הפסוק המפורש שניתן למשה בסיני בו כתוב אחרי רבים להטות, אין הבת קול יכולה לשנות לנו מאומה מהתורה.

וכל דבר זה לא היה אלא ניסיון לחכמים לראות אם ישכילו לנהוג כפי התורה שלא כבבת קול, ודומה לזה אנו מוצאים בפרשתינו דברים פרק יג´
(א) אֵת כָּל הַדָּבָר אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ לַעֲשׂוֹת לֹא תֹסֵף עָלָיו וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ:
(ב) כִּי יָקוּם בְּקִרְבְּךָ נָבִיא אוֹ חֹלֵם חֲלוֹם וְנָתַן אֵלֶיךָ אוֹת אוֹ מוֹפֵת:
(ג) וּבָא הָאוֹת וְהַמּוֹפֵת אֲשֶׁר דִּבֶּר אֵלֶיךָ לֵאמֹר נֵלְכָה אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים אֲשֶׁר לֹא יְדַעְתָּם וְנָעָבְדֵם:
(ד) לֹא תִשְׁמַע אֶל דִּבְרֵי הַנָּבִיא הַהוּא אוֹ אֶל חוֹלֵם הַחֲלוֹם הַהוּא כִּי מְנַסֶּה יְדֹוָד אֱלֹהֵיכֶם אֶתְכֶם לָדַעַת הֲיִשְׁכֶם אֹהֲבִים אֶת יְדֹוָד אֱלֹהֵיכֶם בְּכָל לְבַבְכֶם וּבְכָל נַפְשְׁכֶם:
(ה) אַחֲרֵי יְדֹוָד אֱלֹהֵיכֶם תֵּלֵכוּ וְאֹתוֹ תִירָאוּ וְאֶת מִצְוֹתָיו תִּשְׁמֹרוּ וּבְקֹלוֹ תִשְׁמָעוּ וְאֹתוֹ תַעֲבֹדוּ וּבוֹ תִדְבָּקוּן:

ברטנורא אבות פרק א´ משנה א´
(א) משה קבל תורה מסיני - אומר אני לפי שמסכת זו אינה מיוסדת ע"פ מצוה ממצות התורה כשאר מסכתות שבמשנה אלא כולם מוסרים ומדות וחכמי העולם ג"כ חברו ספרים כמו שהמציאו מלבם בדרכי המוסר כיצד יתנהג האדם עם חברו, לפיכך התחיל התנא במסכת זו, משה קבל תורה מסיני לומר לך שהמדות והמוסרים שבזו המסכת לא בדו אותם חכמי המשנה מלבם אלא אף אלו נאמרו בסיני:

עשה לך רב

רע"ב על מסכת אבות פרק א משנה ו
(ו) עשה לך רב - שמעתי עשה לך רב שיקבל לו רב אחד שילמוד ממנו תמיד. ולא ילמוד היום מאחד ולמחר מן האחר. ואע"ג דבמסכת ע"א (דף יט) אמרו הלומד תורה מרב אחד אינו רואה סימן ברכה כבר פירשו ואמרו הני מילי בסברא שטוב לו לשמוע סברת הרבים. אבל לענין גמרא מחד רב מעלי כי היכי דלא ליפגום לישניה:

וכך יש לנהוג לקבוע רב אחד קבוע שהוא ירא שמיים וקשור לאחד מגדולי הדור.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה