תורה ומדע

מה התורה אומרת על תנועת כדור הארץ?

  • כ"ו שבט התשע"ו
אא

שאלה

השבוע צפיתי בסרט מתח אמריקאי במהלך הסרט הזכירו את הפיזיקאי גלילאו גליליי ואת העובדה שהוא נרדף ע"י הכנסייה כי הוא סבר (מה שהסתבר כנכון) שכדור הארץ סובבת סביב השמש והיא לא מרכז היקום, רציתי לשאול מה רשום בתורתנו בנושא.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
הנוצרים אכן התנגדו להתפתחות המדע, והעדיפו את הבערות. אך היהדות תמיד צעדה עם המדע וראתה בו אמצעי להשגת ידע תורני והלכתי. ביהדות מעולם לא הרגו מדען ולא הענישו איש על ידע מדעי שגילה. כך אמרו חז"ל: חכמה בגויים האמן, תורה בגויים אל תאמן.
 
ולגבי שאלתך,
בזוהר הקדוש נאמר שהעולם מסתובב סביב צירו, והוא מה שיוצר את תופעת היום והלילה, ולא שהשמש מסתובבת סביב כדור הארץ. 
 
בזוהר על ספר ויקרא (חלק ג, דף י, עמוד א) נאמר: 
דְּהָא כָּל יִשׁוּבָא מִתְגַּלְגְּלָא בְּעִגוּלָא כַּכַּדּוּר" - כי כל הישוב מתגלגל בסיבוביות כדור (כלומר, כל העולם מסתובב ככדור). לפי המילון הארמי-עברי, "מתגלגלא" פירושו "מתגלגלת", וכך הוא גם הפירוש של בעל הסולם על הזוהר, ובכל מקום אחר בתלמוד בו נאמרה מילה זו. הזוהר לא העלה טענה זו כהשערה אלא כאמת ודאית. הזוהר מתאר את הארץ ככדור, ואף כותב שהיא מסתובבת ככדור.
"אִלֵּין לְתַתָּא, וְאִלֵּין לְעֵילָּא" - אלו למטה ואלו למעלה (כלומר אלה, בני-הישוב, מתגוררים בתחתית הכדור, ואלו למעלה - כלומר בני-הישוב המתגוררים בראש הכדור). הזוהר מבאר שיש מי שחיים בצידי הכדור ואפילו בראשו ותחתיתו.
"וְכָל אִינּוּן בִּרְיָין מְשַׁנְיָין בְּחֶזְוַויְיהוּ מִשִׁנוּיָא דַּאֲוִירָא. כְּפוּם כָּל אֲתַר וַאֲתַר" - וכל אלו הבריות שונות בחזותן בגלל שינוי האויר, כפי שהוא בכל מקום ומקום (כלומר, כל היצורים החיים, ובני-האדם בפרט, שונים במראה שלהם בגלל האקלים השונה שבכל מקום ומקום). הזוהר מסביר שכל היצורים החיים בחלקי כדור הארץ הם למעשה אותם היצורים, אשר שונו ברבות השנים בגלל שינויי האקלים והסביבה.
"וְקַיְימִין בְּקִיּוּמַיְיהוּ כִּשְׁאָר בְּנֵי נָשָׁא" - והם מתקיימים/ניצבים כשאר בני-האדם (כלומר כל היצורים החיים בקצוות העולם - לא נופלים מן הארץ הכדורית כפי שהיינו חושבים שיקרה). היינו עשויים לחשוב שיצורים הנמצאים בתחתית הכדור יהיו שונים מן היצורים בחלקיו האחרים של כדור הארץ, אך הזוהר מסביר שכל היצורים עומדים וניצבים על הקרקע באותה מידה וללא שינוי כלל מאלו הנמצאים בראש הכדור. אמירה זו למעשה תיארה את כח המשיכה, לפיו כל העצמים נמשכים לכדור הארץ באותה מידה.
"ועַל דָּא אִית אֲתַר בְּיִשּׁוּבָא, כַּד נָהִיר לְאִלֵּין, חָשִׁיךְ לְאִלֵּין, לְאִלֵּין יְמָמָא, וּלְאִלֵּין לֵילְיָא" - ועל כן יש מקום בעולם, כאשר אור לאלה - חושך לאלה, לאלה יום - ולאלה לילה (כלומר, "על כן", בגלל שהעולם מתגלגל כמו כדור, אור השמש אינו מגיע אל כולו בו-זמנית. בכל פעם שהאור מגיע לצד אחד של כדור הארץ, חשוך בצד האחר). הזוהר מבאר שכדור הארץ מסתובב, והוא מתאר בצורה קצרה ומדוייקת את תופעת היום והלילה ברחבי כדור הארץ - שהם התוצאה הישירה של סיבוב העולם.
 
אך במענה המלא לשאלתך, ראה בבקשה מאמר מיוחד שנשלח במייל נפרד.
  
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה