חברה והשקפה

שאלה אמונית קשה ששאלו אותי

  • י"ח שבט התשע"ו
אא

שאלה

2 שאלות: 1. מדוע ה׳ צריך לברוא עולם ואדם, הרי אם הוא צריך אותם לאיזה מטרה שהיא, משמע שחסר לו אותה והרי ה׳ הוא ״אין סוף״? הרמח״ל עונה על שעלה זו ב״דעת תבונות״ שדרך הטוב להיטיב, ללא תועלת עצמית ולכן הוא ברא לנו עולם שעל ידו בני האדם יזכו בחיי העולם הבא ע״י מעשיהם בעולם הזה ולא יקבלו אותו כמתנת חינם אלא שלפי זה מגיע. השאלה השנייה: 2. הרי בסופו של דבר אם רוב בני האדם לא הולכים בדרך התורה, ומשום כך יזכו לגיהינום וכדומה, הרי בסופו של דבר ההטבה שרצה ה׳ להיטיב איתם היא בסופו של דבר לא הטבה אלא הרעה. ואם כן חוזרת השאלה מדוע ה׳ צריך לברוא עולם?!

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
1. רוע נובע מחיסרון, והטבה נובעת משלמות. כפי שהרחמ"ל כתב, דרך הטוב להטיב, כשם שהאור משפיע מאורו לזולת. כך להבדיל ה' משפיע מטובו בשל שלמותו. נא ראה בהרחבה:
 
2. הייסורים מכפרים, ואפילו הגהינום נברא לתועלת בני האדם. ועם הגאולה העולם כולו יגיע לתיקונו, ורובן המוחלט של הנשמות יזכו להטבה הגדולה - רק בדרגות שונות לפי רמת המאמץ שהשקיעו בהתקרבות לאלוקים.
 
הקב"ה ברא את בני האדם כדי להטיב להם, ובמטרה שיהיו דומים לו וקרובים אליו בעולם הבא, כאשר ההטבה הגדולה ביותר שיש היא הרוממות הרוחנית, הגבורה שאותה משיגים באמצעות הנסיונות ומלחמת היצר בעולם הזה, בדומה לספורטאי שמשיג מדליה רק לאחר ניצחון בתחרות קשה. כך הנסיונות והבחירות שלנו בעולם הזה נועדו לרומם אותנו, ולהביאנו לדרגה רוחנית גבוהה, שבה נהיה דומים לבורא עולם בזכות הבחירות שלנו והמעשים שלנו.
 
המטרה של החיים היא לקיים את רצונו של בורא עולם, על ידי תיקון המידות והתגברות על התאוות שלנו, בכך נגדיל את הנשמה שלנו עוד ועוד, ונקרב אותה למקור יוצרה. בעולם הבא, תהיה הנשמה קרובה לקב"ה בגן-עדן לפי קדושת ורמת המעשים שלנו בעולם הזה. התורה היא ספר הוראות היצרן המדריך אותנו כיצד להשיג את ההטבה הגדולה הזו, וכיצד לקיים את רצונו של בורא עולם.
 
להרחבה בתשובה לשאלה זו, על מטרת הקיום והבריאה של האדם, חפש בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקרא חוברת המתארת דו-שיח עם בורא עולם על כל עיקרי האמונה.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה