אמונה

למה נוצרו מחלוקות אחרי מתן תורה?

  • י"ז שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום לרב. למה בגמרא האמוראים מנסים למצוא מאיפה ההלכה נלקחה מהתורה, כלומר למה לא סומכים על התורה שבעל פה בלי לשאול שאלות כפי שניתנה למשה רבינו? כמו שלא שואלים על התורה שהרי זה כתוב במפורש, כך גם לגבי משה רבינו. ועוד איך זה שתנא חולק על תנא אחר, הרי אם הוא יודע את זה ממסורת אז זה בטוח נכון, ואיך זה שהתנא השני אומר הפוך לגמרי ממנו? ואם הכל נשען על 13 מידות אז איפה נכנסת לביטוי התורה שבעל פה ממשה רבינו?

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
מטרתה של התורה היא שיחקרו וידרשו בה, ובכך מתחבר שכל האדם אל השכל האלוקי. גם התנאים עסקו במדרשים וחקרו הלכות מפסוקי התורה, ותלמידיהם האמוראים למדו מפיהם. על כן האמוראים מצטטים לעיתים קרובות את מדרשי התנאים, ואת האופן שבו התנאים עצמם דרשו את הפסוקים.
 
תנאים ואמוראים יכלו לחלוק זה על זה בפירושים למצוות, אך לא בהלכות שהתקבלו "הלכה למשה מסיני". אולם אמרו חז"ל ש"אלו ואלו דברי אלוקים חיים" מכיוון שגם כאשר שני חכמים חולקים ביניהם - הם למעשה מגלים בתורה גילויים שהוצפנו בה. כך לדוגמה, כאשר חולקים ביניהם בית-הלל ובית שמאי האם אשה מתקדשת בשווה-פרוטה או בדינר, פירוש הדבר שהקב"ה איפשר לקדש את האשה בשני הדרכים הללו, רק שהאופן של קיום ההלכה יכול להשתנות בכל דור לפי ההלכה שנפסקה בו. לכן אמר האר"י הקודש שבאחרית הימים נשוב לקיים הלכות כבית שמאי.
 
נא ראה כאן תשובה מורחבת:

http://www.hidabroot.org/he/article/82826

 
13 מידות שהתורה נדרשת בהן - היו 13 אופנים ללימוד התורה שהועברו במסורת, ובאמצעותם החכמים יכלו לדרוש את התורה, ולגלות את טעמיה, ואת המקורות למצוות שקיבלו במסורת. אך אין הכוונה שהמציאו חלילה מצוות חדשות. רק שהבינו את המצוות בצורה עמוקה יותר.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה