חברה והשקפה

חיזוק בקרב העדה האתיופית

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב . כבוד הרב :-) השאלה שלי היא כזאת : איך זה בעליות הראשונות של יהודי אתיופיה היתה התנגדות גדולה מצד הרבה עדות וסוגים של אנשים שהיו חלוקים לגבינו ´אם בכלל אנחנו יהודים?!´ וכאלה... ועדיין ישנם אשכנזים ששואלים תשאלה לעצמם ´ הא ישנם יהודים שהם שחורים?!´ וזה ידוע אצלנו המקרים האלה . ודברים כאלה כמובן שבטחח ובטחח מקררים לגמריי ובמצבים שאי איפשר לתאר לאן זה יכול להוביל תאדם במקרה הזה את האתיופי בקרירות אמונה גדולה מפאת המצב של גזענות וכדומה . אז מטבע הדברים שלנו בעדה ההסתברות לפול לייאוש ולחסרון אמונה גדול מאוד בהתחשב למצב המשפחתי שלנו לשאר האחים שלנו שגם כן התקבצו מן הגלויות . וזה מאוד מאוד מאודדדד מעציב אותי כי ברוך ה" אני גם חוזר בתשובה ורוצה להתקרב אל האוררררר הגדוללללללללל ששמו ת-ו-ר-ה ולקדוש ברוך הוא ולצאת כמובןןןן מהמציאות של חושךך הגדול שנקלעתי לתוכו . וחשובב לי מאודד מאודד לדעת תשובה אמיתית ביותר לעיניין הזה שבעזר ה" יתברך נזכה לחזק את שאר אחינו היהודים שכלואים עוד במצב של ´תינוקות שנשבו ´ ולגביהם יש פחות התייחסות ולא מקפידים עליהם לעוררם בתשובה ולא איכפת ממש לכולם שרוב היהודים האתיופים ישארו עדיין בתרדמת ולא יהיו מנותקים מן המציאות שהם יהודים לכול דבר ללא שום ספיקות !!!!! טוב תודה רבה לך אני מצפה לתשובה בקוצר רוחח למירב ידועותיך בנושא .:-)

תשובה

שלום וברכה

בשו"ת דברי דוד להרדב"ז ז"ל סי` ה` קבע כי האתיופים הינם צאצאים לשבט דן בלי ספק, אלא שמפני שלא היו ביניהם חכמים בעלי קבלה תפסו להם פשטי הכתובים, ולכן הם מתנהגים כדת הקראים, מחיסרון ידיעה. אולם בתשובה אחרת (בסי` ט` שם) מבואר שיש בין הפאלאשים גם תערובת מעמים אחרים. ועקב כך היה חשש להתערבות גויים בין העולים לישראל.

מרן הגאון רבי עובדיה יוסף שליט"א בספרו יביע אומר (חלק ח - אה"ע סימן יא) סמך בחזקה על הרדב"ז שהם יהודים לכל דבר משבט דן, והסיק: "לכן באתי למסקנא שהפלשים הם צאצאים לשבט מישראל שהדרימו לכוש, ואין כל ספק שהגאונים הנ"ל שקבעו שהם משבט דן, חקרו ודרשו והגיעו למסקנא זו ע"פ עדויות וראיות מהימנות ביותר, וקבלה מפי רבותיהם, על קביעה זו, ומי הוא זה ואי זה הוא שיוכל לצאת נגד עדה שלמה לפוסלם ולהטיל בהם מום בקדשים, שהרי גדולה חזקה. וכל שכן שהדבר ידוע שמנהג הפלשים שכל מי שנזקק למשא ומתן עם מי שאינו בן ברית, לא יוכל להכנס לביתו ולמשפחתו עד שיטבול בנהר, וכמו שהעידו בפנינו כמה מגידי אמת מהפלשים, כמסיחים לפי תומם".

"ולאחר שנתבקשתי ממנהיגי היהודים האתיופים אשר פנו אלי בבקשה להתחבר עם אחינו בית ישראל ברוח התורה וההלכה, תורה שבכתב ושבעל פה, ללא כל סייג, ולקיים כל מצות התורה הקדושה, ע"פ הוראות חז"ל אשר מפיהם אנו חיים, אמרתי לנפשי לא עת לחשות, וחייבים אנחנו להצילם מהתבוללות וטמיעה, ולהחיש עלייתם ארצה, ולחנכם ברוח תורתינו הקדושה, ולשתפם בבנין ארצנו הקדושה, ושבו בנים לגבולם".

"לאור הנ"ל פניתי לממשלה ולסוכנות היהודית, ולכל הארגונים בישראל ובתפוצות הגולה לעשות הכל להעלותם לארץ ישראל, לבלתי ידח ממנו נדח. ולחנכם בבתי ספר דתיים ובתלמודי תורה, לדעת חכמה ומוסר להבין אמרי בינה. הפסיקה הנ"ל סללה את הדרך להכרה בעדת הפלשים כיהודים על פי חוק השבות. בישיבת שרי הממשלה ויושב ראש הסוכנות היהודית, ביום ט"ז בשבט תשל"ה, סוכם על הקמת צוות בין משרדי לבדיקת חלות חוק השבות על יהודי אתיופיה, וביום כ` אדר תשל"ה אכן החליטו שיש להחיל את חוק השבות עליהם: "וזאת על יסוד חוות דעתו של הראש"ל הרב הראשי לישראל הרב עובדיה יוסף".

לדעת הזוהר, יד ימינו של משיח בן דוד, יהיה אחד מהעדה שלכם מצאצאי שבט דן, ויהיה שמו `שריה` בשין שמאלית.

יש לעקור נטיות של גזענות, ובעידן של קיבוץ נדחי ישראל, עלינו להרבות באהבת ישראל במידה גדושה ולקרב לבות ישראל לאביהם שבשמים בכל דרך אפשרית. ואשרייך שזכית להתקרב, ובעזרת ה´ תזכה גם לקרב את יתר אחיך.

שלמה המלך אומר בספר שיר השירים, אל תראוני שאני שחרחורת ששזפתני השמש, ופי´ רש"י על שחרות הנגרמת כתוצאה מחטאים קדומים של ע"ז שהיה אצל עם ישראל. ומבואר בספרים הק´ כי מכיון שאצל שבט דן היה פסל מיכה, כמסופר בספר שופטים פרק יח, לכן בגלותם לעבר כוש הם שילמו את מחיר החטא בכך שהם נוטים לשחרות, וכעת עם תום גלותם ושיבתם לגבול ישראל, תם עוונם, וישושו וישמחו בגאולת ישראל יחד עם כל בית ישראל. 

ובכלל, יש ללמוד מדברי חז"ל שהיופי הוא עניין אינדוידואלי, ורק הנולד שחור להורים לבנים, הוא משונה. לא כן אצל האתיופים ההיפך נכון והנולד כהה להורים בצבע כהה הוא בכלל לא משונה, הוא נאה ויאה.

כך יש ללמוד מדברי התלמוד במסכת סוכה [לו עמוד א] לגבי אתרוג הכושי שהוא פסול לברכה, ושאלו על כך והרי שנינו במקום אחר שאתרוג הכושי הנוטה לשחור כשר, ומתרץ רבא:

"הא לן והא להו", פירוש: אתרוג ארץ ישראלי שגדל בצבע האתרוג של ארץ כוש הוא פסול מכיון שהוא משונה, אבל אתרוג הכושי שגדל במקום הגידול הטבעי שלו וניטל באותו מקום, אדרבא, זהו הצבע הטבעי שלו והוא כשר ומהודר לברכה. וכך גם לענינינו אין מקום לגזענות בעניין הזה.

בהצלחה - מנשה ישראל 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה