שאל את הרב - כללי

בהרצאתו של זמיר כהן אחרית הימים נאמר כי המשיח יהיה גדול בחוכמתו משלמה המלך השבוע נתקלתי בפס בתנ´ך שאומר דווקא אחרת מלכים א פרק ג פ´ס י´ב :´..

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום כבוד הרב רוצה לשאול שאלה חשובה מאוד- בהרצאתו של זמיר כהן אחרית הימים נאמר כי המשיח יהיה גדול בחוכמתו משלמה המלך השבוע נתקלתי בפס בתנ´ך שאומר דווקא אחרת מלכים א" פרק ג" פ´ס י´ב :´......הנה נתתי לך לב חכם ונבון אשר כמוך לא היה לפניך ואחריך לא יקום כמוך´ מצפה לתשובה, תודה, אבי

תשובה

שלום וברכה

כדברי הרב זמיר שליט"א מבואר בדברי הרמב"ם [הלכות תשובה פרק ט´ הלכה ב]: "ומפני זה נתאוו כל ישראל נביאיהם וחכמיהם לימות המשיח כדי שינוחו ממלכיות שאינן מניחות להן לעסוק בתורה ובמצות כהוגן. וימצאו להם מרגוע וירבו בחכמה כדי שיזכו לחיי העולם הבא. לפי שבאותן הימים תרבה הדעה והחכמה והאמת שנאמר כי מלאה הארץ דעה את ה´ ונאמר ולא ילמדו איש את אחיו ואיש את רעהו. ונאמר והסירותי את לב האבן מבשרכם. מפני שאותו המלך שיעמוד מזרע דוד בעל חכמה יהיה יתר משלמה. ונביא גדול הוא קרוב למשה רבינו. ולפיכך ילמד כל העם ויורה אותם דרך ה´. ויבואו כל הגוים לשומעו שנאמר והיה באחרית הימים נכון יהיה הר בית ה´ בראש ההרים".

והשאלה הנכונה מדברי הפסוק שכתוב במלכים א´ ג´: הנה נתתי לך לב חכם ונבון אשר כמוך לא היה לפניך ואחריך לא יקום כמוך, שאל זאת הגאון רבי חיים מבריסק זצ"ל, ותירץ על פי דברי הרמב"ם [הלכות מגילה פרק ב הלכה יח): "כל ספרי הנביאים וכל הכתובים עתידין ליבטל לימות המשיח חוץ ממגילת אסתר", ואם כן גם מה שנאמר במלכים שאין חכם יותר משלמה תתבטל הוראתו לגבי ימות המשיח, ולכן אף ששם נאמר ואחריך לא יקום כמוך, יתבטל דדבר זה לימות המשיח, ואז כבר יתכן שהמשיח יהיה חכם יותר גדול משלמה.

ויש מתרצים כי הפסוק אומר נתתי לך לב חכם ונבון וגו´ ואחריך לא יקום כמוך, והיינו לא יהיה כמוהו חכם ונבון, שאין מי שיכלול את שני העניינים של חכמה ובינה כמו שהיה אצל שלמה המלך, אבל בחכמה לבד, יתכן שיהיו אפי´ יותר גדולים משלמה. ולכן כתב הרמב"ם שהמשיח יהיה בעל חכמה יתר משלמה, שעל מידת החכמה בלבד באמת יתכן שיהיו מי שיעפילו על דרגתו של שלמה.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה