חברה והשקפה

למה חובה?

  • י"ג שבט התשע"ו
אא

שאלה

שלום הרב. אמרו לי שאני חייבת לשמור את המצוות, ואני שואלת למה זה חובה? אם אלוקים אוהב אותנו שיתן לנו לבחור, אבל למה אני מרגישה שמכריחים אותי ואם לא זה עונש? תודה רבה. מצפה לתשובה.

תשובה

שלום וברכה,
 
המצוות נועדו להטיב לנו. לרומם אותנו.
 
הקב"ה בחר באברהם אבינו רק בגלל שאברהם היה איש אמת וחסד. משה רבינו ריחם אפילו על הצאן, וברח ממצרים לאחר שהציל יהודי וניסה לעשות שלום בין יהודים, ואמר לרשע (שמות ב, יג) "למה תכה רעך?".
למה אדם טוב דומה? ליהלום בלתי מלוטש. מלטשים יהלום כדי שיבריק וינצוץ. ליהודי יש פוטנציאל אדיר להגיע למדרגות רוחניות נעלות, אך בלי התורה אינו יכול להגיע לשלמות הגבוהה הזו.
 
פעם פנה אליי סטודנט לרפואה ושאל על מטרת החיים. הוא טען בפניי שברצונו ללמוד רפואה כדי לקדם את האנושות ולהציל חיים. "זוהי ללא ספק מטרה גדולה בחיים, להיות איש של חסד" השבתי לו, "אך האם זוהי באמת הפיסגה הגבוהה ביותר אליה תוכל לשאוף? האם לא ייתכן שקיימת מטרה גבוהה וחשובה יותר בחיים? (מכיוון שלא היה עדיין אדם דתי בעל אמונה בתורה, הצעתי לו משל דמיוני מספרי מדע בדיוני, וכך שאלתי אותו): לצורך העניין, תאר לעצמך שנסעת בזמן לשנת 7000, וכל בני האדם כבר הגיעו לשיא הטכנולוגיה והקידמה המדעית. נמצאו תרופות לכל המחלות והנכויות, רובוטים עושים עבורנו את כל העבודה, אין יותר עניים ומסכנים, נפתרו כל המשוואות בפיזיקה, וגם אין צורך להתאמץ וללמוד שום דבר מכיוון שיש שבב קטן בראשך שמסוגל לתת לך כל ידע קיים. מהי תהיה אז מטרתך בחיים? האם תשב כל היום לצפות ב"מציאות התלת מימדית" בטלויזיה ותאכל פופקורן? אמנם בחרת כיום לחיות את חייך כדי להשיג רפואה ונוחות טכנולוגית לבני האדם, אך לא ייתכן שתאבד את כל משמעות חייך בעולם שאין בו מחסור? שים לב שכל משמעות חייך בעולם מסתכמת בשלילי, במילוי החסר, אך מהו הערך החיובי אליו אתה שואף בחיים?" הוא לא ידע להשיב לי.
 
הקב"ה בחר את האנשים הטובים ביותר כדי לתת להם תורה, כדי שיוכלו להגיע למדרגות גבוהות ונעלות יותר, ויזכו בשכר נצחי. לב טוב הוא כח רוחני אדיר לעשות טוב לא רק בעולם הזה, אלא גם לעולם הבא. אמרו חז"ל בבראשית רבה (מד, א): "לא ניתנו המצוות אלא לצרף בהן את הבריות", פירוש הדבר, שהמצוות ניתנו כדי ללטש את הנשמות שישיגו את קדושתן והפוטנציאל הטמון בהן. לא רק כדי להיות טובים, אלא גם כדי להתגבר על יצרים, לפתח את המידות הטמונות בכל אחד מאיתנו, ולהשיג אושר אמיתי, רוחני, לנצח נצחים. המטרה היא להשיג ידע תורני, לקיים מצוות מעשיות, להתפלל, להתאמץ ולהקריב למען הבורא כדי לקיים את מאמר הפסוק: "ואהבת את ה' אלוקיך בכל לבבך, ובכל נפשך ובכל מאודך". זוהי משמעות חיינו בעולם הזה, והיא גדולה יותר מן החיים עצמם.
 
התורה היא ספר הוראות היצרן, אשר מנחה אותנו כיצד להשיג את שלמותנו בעולם הזה, ואת שלמותנו הרוחנית לעולם הבא. כך לדוגמה מחקרים גילו שזוגות אשר שומרים את איסור הנידה, אוהבים ומאושרים יותר.
 
העונש נגרם בגלל פעולות שסותרות את הרצון האלוקי, בדיוק כשם שאדם יכניס את ידו לאש - ויכווה. התורה מלמדת אותנו כיצד להימנע מלפגוע בעצמנו, ולפגום בנשמתנו, כדי שלא נזדקק לייסורים שיכפרו.
 
אך בסופו של דבר הכל בבריאה נועד לטובה. גם הייסורים מכפרים, ואפילו הגהינום נברא לתועלת בני האדם. ועם הגאולה העולם כולו יגיע לתיקונו, ורובן המוחלט של הנשמות יזכו להטבה הגדולה - רק בדרגות שונות לפי רמת המאמץ שהשקיעו בהתקרבות לאלוקים.
 
הבחירה בעולם הזה היא עד כמה להתקרב לה', ואם לנהוג כפי הדרכתו. והעונש הוא פשוט תוצאה של המעשים שלנו, בדומה לרופא אשר יאמר לאדם שלא לעשן, ואחר כך יינתח אותו כאשר הוא סובל ממום בריאות. הניתוח נועד כדי לתקן את מה שהאדם פגם בעצמו.
 
אך הקב"ה ברא את בני האדם כדי להטיב להם, ובמטרה שיהיו דומים לו וקרובים אליו בעולם הבא, כאשר ההטבה הגדולה ביותר שיש היא הרוממות הרוחנית, הגבורה שאותה משיגים באמצעות הנסיונות ומלחמת היצר בעולם הזה, בדומה לספורטאי שמשיג מדליה רק לאחר ניצחון בתחרות קשה. כך הנסיונות והבחירות שלנו בעולם הזה נועדו לרומם אותנו, ולהביאנו לדרגה רוחנית גבוהה, שבה נהיה דומים לבורא עולם בזכות הבחירות שלנו והמעשים שלנו.
 
המטרה של החיים היא לקיים את רצונו של בורא עולם, על ידי תיקון המידות והתגברות על התאוות שלנו, בכך נגדיל את הנשמה שלנו עוד ועוד, ונקרב אותה למקור יוצרה. בעולם הבא, תהיה הנשמה קרובה לקב"ה בגן-עדן לפי קדושת ורמת המעשים שלנו בעולם הזה. התורה היא ספר הוראות היצרן המדריך אותנו כיצד להשיג את ההטבה הגדולה הזו, וכיצד לקיים את רצונו של בורא עולם.
 
להרחבה בתשובה לשאלה זו, על מטרת הקיום והבריאה של האדם, חפשי בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקראי חוברת המתארת דו-שיח עם בורא עולם על כל עיקרי האמונה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה