שאל את הרב - כללי

גמרא מס' חגיגה

  • כ"ט טבת התשע"ו
אא

שאלה

רשום בגמ' מס' חגיגה דף יג.: תניא אמר ריב"ז מה תשובה השיבתו בת קול לאותו רשע בשעה שאמר אעלה על במתי אדמה לעליון? וכו' עיי"ש. בגמרא הנזכרת רשום על נבוכדנצאר שרצה להיות דומה לעליון וכביכול להגיע לכיסא הכבוד..ואז ההבריתא ממשיכה ורושמת את המרחקים עד כיסא הכבוד.. לפי החשבון של המרחקים..יש לנו היום מכשירים שאכן יכולים אנו לראות דרכם את המרחים המוזכרים..ולמה לא רואים את רגלי החיות וכו'??

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
זהו מדרש, שנאמר בדרך משל וחכמה כדי ללמד רעיון נשגב. יש לשים לב שטעותו של נבוכדנצר לא היתה שונה מזו של בוני מגדל בבל, אשר חשבו כי ביכולתם להגיע לשמים. ובת קול משיבה לו לפי מחשבתו: וכי יכול אדם כמותו להגיע לשמים הגבוהים עוד בימי חייו? וגם אילו היה מגיע עד השמים, הרי היה צריך להתמודד תחילה עם כל צבאותיו של ה'... וכי אדם יחשוב עצמו לאלוקים?
 
לגבי רגלי החיות - אלו כמובן מלאכים רוחניים, שנמצאים במימד גבוה מאיתנו, ואינם נראים לעין אנוש אם לא בנבואה. המרחקים האדירים במשל נועדו לתאר את גובהם האדיר לעומתנו בעולם הזה, את מלכות ה' שהיא רחוקה מכל יכולת אנוש. כיום אנו יודעים עד כמה גדול ואדיר היקום שלנו, ומתוכו ביכולתנו להשיג עד כמה נשגב ואדיר הוא אלוקים. השמים הגבוהים הם משל ליקום כולו, לגבהותה האדירה של מלכות ה' וצבאותיו. השימוש במושג "שמים" נועד לתאר את המרחבים האדירים שמעלינו, את מה שאין לנו יכולת אמיתית להשיג אפילו בדעתנו (האם אדם מסוגל להכיל בדעתו את גודל היקום? על אחת כמה וכמה מלכותו של ה' אשר ברא את היקום כולו!). גבהות זו מתוארת בדרך משל במרחק העצום. אך עוד סודות רבים ונסתרים יש במדרש זה. 
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה