שאל את הרב - כללי

שוטרי בני ישראל במצריים

  • כ"ו טבת התשע"ו
אא

שאלה

שלום וברכה, רשי כותב על הפסוק "ויוכו שוטרי בני ישראל" שבעקבות רחמנותם על העם שלא רדו בהם ,זכו להיות סנהדרין ואף נאצלה הרוח ממשה והושמה עליהם. מצד שני כתוב ברשי לפי כן בפסוק "ובאו משה ואהרון אל העם" שנישמטו אחד אחד לפי שיראו ללכת עם משה ואהרון, והקב"ה ניפרע מהם במעמד הר סיני. ממה היו כ"כ יראים ללכת אל העם? וכיצד זה מסתדר עם השבח שניתן להם על שלא היכו את העם? תודה רבה תבורכו מפי עליון

תשובה

לכבוד השואל,

סליחה על האיחור בתשובה. 

שאלתך היא טובה, אך הכל מסתדר כאשר תדייק בפסוק שעליו דרשו חז"ל שנשמטו אחד אחד .

שמות רבה פרשה ה -יד:

"ואחר באו משה ואהרן (שמות פרק ה-א) - היכן הלכו הזקנים שלא חשב אותם עמהם? שכבר אמר לו הקדוש ברוך הוא (שם ג, יח): ובאת אתה וזקני ישראל. אמרו רבותינו: הלכו עמהן הזקנים, והיו מגנבין את עצמן ונשמטין אחד אחד, שנים שנים, והלכו להן, כיון שהגיעו לפלטרין של פרעה, לא נמצא אחד. שכן כתיב: ואחר באו משה ואהרן. והיכן הזקנים? אלא שהלכו להן. אמר להם הקדוש ברוך הוא: כך עשיתם, חייכם! שאני פורע לכם. אימתי? בשעה שעלה משה ואהרן עם הזקנים להר סיני לקבל התורה, החזירן הקדוש ברוך הוא, שנאמר (שם כד, יד): ואל הזקנים אמר שבו לנו בזה."

הרי שלא היו יראים ללכת אל העם אלא ללכת אל פרעה. 

ומובן למה היו יראים, ואע"פ שמסרו נפשם והוכו במקום בני ישראל, מ"מ היו יראים שמא פרעה יצוה להרגם עם יבואו לחדרו שלא ברשות. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה