חברה והשקפה

נשים- מעמדם

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

ראשית הקדמה. אני אשה ואם לחמישה ילדים.שומרת מצוות. ברצוני לשאול מס" שאלות המטרידות אותי זמן רב, אינני רואה בהן כפירה, אלא אני חושבת שמרוב לתת תשובות לכל שאלה, לפעמים אנו מגיעים למבוי סתום שבו התשובה היחידה היא אמונה תמימה. להלן שאלותי. 1. כיצד זה שנשים, המצוות מאוד על צניעות, צריכות לעמוד בפני מצבים בחיים בהם הצניעות מהן והלאה. לדוג" בשעת הלידה, או בעת טבילה במקווה, שכל אבריהן חשופים, ולמרות שזה בפני נשים לפעמים, עדיין, זו פגיעה בצניעות בצורה בוטה. בהקשר לכך, האם נשים שהולכות בחוסר צניעות, אולי משתחררות מהמועקות הקשורות בצניעות, וזה פותר להן הרבה בעיות בהרגשות האלה שתיארתי לעיל? אולי גם פותר להן בעיות בחיי אישות? הרי בנות שמעולם לא ראו, חוו חברת גבר, כיצד יבנו חיי אישות תקינים פתאום בגיל 20 כשהם נזרקים לים הזה? 2. מהיכן הגיע המודל של משפחה מרובת ילדים? האבות שלנו היו הורים למס" מועט של ילדים. יעקב שהיו לו 13 ילדים, הביא אותם מ-4 נשים. על צדיקים בגמרא לא מסופר שהיו הורים לתריסר ילדים. מנסיוני הדל, אין סיכוי להביא תריסר ילדים ולתת להם תשומת לב הגיונית של אב ושל אם. כל סיפור של משפחות נהדרות עם תריסר ילדים, לדעתי כרוך בהרבה חוסר אמת-בלשון המעטה. 3. האשה - כבודה. אם יש כ´כ הרבה כבוד והערצה לאשה ולפועלה ביהדות, איך זה שמיחסים אליה כאל רכוש של הבעל. בשורה התחתונה, זה היחס אליה. הרי היא לא יכולה להתגרש מרצונה, והרי ברגע שמונעת עצמה מלקיים יחסים עם בעלה , נחשבת מורדת. ואם לא תכין לו קפה? בזה היא לא מורדת, למרות שאני יודעת שגם זו עילה לגירושין. העילות לגירושין כ´כ קטנוניות, כ´כ לא מתאימות לחברה בה נשים מפרנסות יחד עם הגברים את התא המשפחתי, שלא לדבר על מפרנסות לבד במגזר החרדי. ז´א יכולה להיות אשה נהדרת, עובדת לפרנסת הבית למופת, אמא מחנכת נהדרת, אבל לא בא לה לפעמים לקיים יחסים, אז היא מורדת. הדבר הקטן הזה מאפשר לזרוק אותה מכל המדרגות. ונכון שטיפש הבעל שיעשה זאת, אבל העובדה שמאפשרים לו מוכיחה בעליל, שהיחס לאשה הוא בזוי. כמו כן, האפשרות שבעל ישא עוד אשה או יקיים יחסים עם אשה אחרת והיהדות מקבלת זאת בשוויון נפש. חלילה אם אשה תעשה זאת. ושוב, אני גם לא אומרת שאני ממליצה לנשים ללכת לנאוף אבל העובדה שלגבר זה אפשרי, מטילה צל כבד על המשפטים והאמרות הנהדרות על כבוד האישה. שלא לדבר על ´אשה נאה, דירה נאה...מרחיבין דעתו...´ ומה עם ´בעל נאה´? ומה עם דעתה של האשה? אני מצטערת שאני מאריכה, אבל ניסיתי בכל מיני מקומות למצוא מזור לשאלותי, ולא מצאתי. יש לי עוד שאלות , אבל אסיים כעת. מאוד מקווה שתענו לי תשובה בהקדם. יום טוב. מיכל

תשובה

שלום וברכה

1. נשים שאינם מקפידות על צניעות הם בדרך כלל הכי קשות בעניין של ההליכה למקווה וקשה להם ביותר ההשפלה כביכול של לעמוד בפני הבלנית, מאחר וכל ההסתכלות שלהם על עניין זה הינו שגוי ביותר.

אנו יודעים שהצניעות היא אכן תכונה פנימית של האשה היהודיה אשר שומרת על צניעותה אולם כאשר יש צורך לעמוד בפני הבלנית אינה מרגישה כלל כביכול כאילו מישהו מנסה לחדור לגופה הפרטי.

כמו כן בחי האישות קשה למי שאינו שומר צניעות לחיות חיי אישות תקינים והיא אינה מסתפקת כלל בבעלה אלא דבר חושבת שחסר לה וכו´, בנות ישראל הצנועות הם אלו אשר מלאות סיפוק מחיי האישות עם בעלה, ודבר זה נותן להם את הסיפוק המיני הנדרש להם, ואינם מחפשות ריגושים נוספים.

מי שלא התנסה מראש לפני החתונה, ומתחיל בנוטת תא חיי האישות עם בעלה, הרי חייהם טובים והם בונים יחד את זהותם המינית, ויודעים היטיב איך להגיע סיפוק זה מזה, ואינם צמאים לשום דבר אחר. להבדיל, אלו שכבר צפו בהמון דברים וכבר ניסו בחייהם כל מיני בני זוג, הרי לעולם לא יגיעו לסיפוק בחיי הנישואין והדברים בדוקים ופשוטים.

2. לרב פפא היה הרבה ילדים וכן לר´ יוחנן היו עשרה ילדים, וכן הרבה תנאים ואמוראים, וכל אחד הביא ילדים כפי רצון הבורא, אימהותינו היו רובם עקרות ועל כן לא זכו להביא הרבה ילדים, אולם מבואר במדרש עד כמה לאה היתה מתאווה להביא עוד ועוד ילדים., וכן רחל ועוד ועוד.

אינני חולק על ניסיונך, אולם אני כאחד מעשה ילדים שנודלו להורי שיחיו יכול להעיד מניסיוני עד כמה הורי העניקו ומעניקים אהבה לכל ילד וילד, וגם כיום שיש להם כ50 נכדים כ"י, עדיין הם מעניקים אין סוף אהבה לכל נכדיהם, וכולם מחוברים איליהם מאוד.

וכן הדברים אצל משפחת אשתי שגם היא אחת מעשר, וכו´.

וכן אני מכיר הרבה מאוד משפחות שאושרם רב מאוד.

3. דברים אלו רצופים באין ספור דיוקים.

אין האשה חשובה מורדת מכך שלפעמים אינה מרגישה את עצמה נוחה לקיום יחסים, ואסור בהחלט לכפות על האשה קיום יחסים, ויש לעשות זאת באהבה וברצון ועל הגבר לרצות את אשתו לכך וכמבואר בהרחבה בשולחן ערוך.

ההלכה היא שכופין על גבר לגרש את אשתו אם הוא מעגנה ואינו נותן לה את סיפוקה.

האקט של הגירושין אכן ייעשה על ידי נתינת הגט מהגבר לאשה, כפי שהבורא גילה לנו שרק כך יתנתק הקשר הרוחני המחבר בין הגבר לאשה.

במקרה שהבעל מגרש את אשתו ללא סיבה מספקת עליו לשלם לה את כתובתה, סכום הגון, כיום כ45000 ש"ח.

נישואין עם אשה נוספת חייבת להיות רק בהסכמת האשה הראשונה.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה