חברה והשקפה

מדוע גם אלקנה "נענש"

  • ט"ו טבת התשע"ו
אא

שאלה

ידוע המדרש לגבי פנינה ששיכלה את בניה "כעונש" על יחסה לחנה ( גם אם זה בא ממקום טוב ). לא ראיתי התייחסות לעובדה שהילדים של פנינה הם גם הילדים של אלקנה - כלומר גם אלקנה נענש. ושאלתי למה? הרי המדרש והכתוב מתייחס לפנינה. חשבתי על מספר תרוצים אך זה עדיין קשה לי: א. יתכן שאלקנה ידע כיצד פנינה נוהגת והיה צריך למחות בפניהה ( מה שנראה לי דחוק כי המדרש במפורש מתייחס לפנינה ) וסביר להניח שאם אלקנה היה יודע הוא היה מונע זאת - בייחוד כי הוא לא רוצה שהסיטואציה המשפחתית המורכבת הזו תחזור על עצמה. - לכן זה דחוק בעיני. ( האברבאנל פירש "גם כעס" - הכעס של אלקנה על פנינה ) ב. אולי ביקורת מסויימת על אלקנה בדומה לביקורת על יעקב שפנה לרחל "כך עונים את המעיקות"? שהיה צריך להיות עדין יותר אל חנה, אך גם כאן ראינו שאלקנה כן נותן יחס מועדף לחנה ג. נראה לי לאמר - הרי אלקנה אמר "אנוכי טוב לך מעשרה בנים" - נמצא שאלקנה למעשה בדיבורו "הגביל" את הכלי לקבלת השפע מהקב"ה. הקב"ה היה יכול גם לתת עשרים בנים אך בגלל דברי אלקנה - לא יהיו יותר מעשרה - ולכן אין זה עונש לאלקנה אלא תוצאה לדבריו שלו. מה דעת הרב בעניין?

תשובה

שלום וברכה,
 
כל הפירושים שכתבת יפים. אך באמת לא התבהר בכתובים מדוע נענש גם אלקנה בשיכול בנים. עם זאת, יש לידע שכאשר אדם נפטר - עושים לפני כן דין בשמים לגבי כל הקרובים שלו - האם מגיע להם הצער הזה או לאו, וזה אחד מהשיקולים בדין. כלומר מכל מקום לאלקנה היה מגיע הצער הזה, רק שהמעשה התגלגל על ידי פנינה. גם חשוב לזכור ש-ה' הטוב גם קובע מה ירגיש האדם בלבו, וייתכן שאלקנה קיבל בקלות את הדין הזה, ושמח בגלל הריון חנה והזכייה בשמואל הנביא - ולא הצטער כמו פנינה. כך שצערו וצערה לא היו שווים בדין.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה