שאל את הרב - כללי

איך נותנים לילד כלים להתמודד עם קושי רגשי

  • ט"ו טבת התשע"ו
אא

שאלה

שלום, כבוד הרב! בני הבכור בן 3.5 הוא ילד מאוד רגיש, לדוג': 1. כשהוא ואחותו רבים על משהוא, ברגע שהיא תתחיל לבכות הוא יוותר לה העיקר שלא תבכה, ואם הוא לא יכול לעזור לה הוא ינסה כל דרך כדי לגרום לה להרגע ואם הוא לא מצליח הוא ממש יכול אפילו לבכות איתה. 2. הוא לא אוהב לשמוע סיפורים עם רוע או כאב לדוג': על עשיו, פרעה הוא לא אוהב לשמוע. או על פטירת יעקב- הוא לא רוצה שהוא ימות וכו' השאלה שלי היא: 1. איך ללמוד אותו להיות סימפטי- להבין את רגשות הזולת מבלי שזה ישפיע על רגשותיו. ולא אימפטי- שרגשותיו יושפעו מרגשות הזולת. (הוא בעצם מבטל את עצמו, והוא יכול לסבול מזה בחברה) 2. איך לתת לו כלים להתמודד עם הקושי והכאב בעולם? תודה רבה! אשמח לתשובה מפורטת. ובכלל, ישר כוח על האתר החשוב והיחודיי!

תשובה

לכבוד השואלת,

סליחה על האיחור בתשובה. 

אני מקדים ומודה שלא אוכל לענות על שאלה זו באופן מומחי או מנסיון; אבל הנראה לי כשאני שומע שאלה כזו, שהתגובות של בנך מגיעים דוקא ממקום של טוהר הנשמה, ושאין זה בעצם נחשב לבעיה כעת. 

נכונים דברייך, שבבוא הזמן הבן יצטרך ללמוד בעזרת השם כלים להתמודד עם העולם; אבל מה שנראה לי, שאין צורךכעת לדחוף אותו ללימוד כלים כאלו  אלא דוקא בזמן שיזדמן הצורך שלו אליהם באופן טבעי. 

דהיינו, כאשר הוא יהיה בגן ובכתה א' וכו' הרי אוטומטי הוא יצטרך לפתח כלים כאלו בכדי להתמודד. ואני מאמין שזה יכול לבוא מתוכו באופן טבעי, יחד עם קצת הסבר בכל פעם מכם - ההורים (אחרי אירוע שהיה לו קשה לסבול); ודוקא בתמיכה נמשכת כאשר אתם רואים שיש לו צורך בזה,  כדי שה"מעבר" שלו לאירועי החברה מסביב לא תהיה יותר מדאי טראמטי בשבילו. 

איני מרגיש שיש משהו לעשות כעת לדחוף את התהליך, אלא לתת לזה להתפתח כפי טבעו וחכמתו המתרבה מידי שנה בעזרת השם, ובזמן שיזדמן מעצמו הוא יוכל להתחיל לתפוס את הכיוון, וכפי טבעו המיוחד לו.

שוב, אם אתם מוצאים מישהו שמייעץ לכם אחרת, וגם לבסוף נתנסיתם בדרכו וזה כן עזר, אבקש מטובתכם אם תוכלו לעדכן אותי. 

בברכה שתזכו להרבה נחת יהודית מכל צאצאיכם, ושאצל כל צאצאיכם יתפתחו כוחותיהם כראוי, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה