אמונה

אמונה מגבילה - לא רצוי כלפי שמיא

  • ט"ו טבת התשע"ו
אא

שאלה

שלום הרב. בתחילת חזרתי בתשובה הכל היה טוב והרגשתי שמח ושהמצוות שלי רצויות כלפי שמיים הייתי ממש שמח אחר כך נכנסתי לישיבה ונחשפתי לרבנים, אנשים, שהתבטלתי אליהם בכל לבי. ובסופו של דבר נחשפתי להרבה ביקורתיות כלפיי וכלפי ההתנהגות שלי. ונכנסה בי "אמונה מגבילה" שהמצוות שלי ואני, לא רצויים כלפי השמיים ובורא עולם ברשותך אצטט משהו שמצאתי בנוגע לתת מודע ואמונות מגבילות: "שימו לב לסיפור הבא, שממחיש את עוצמתה של האמונה: פסיכיאטר טיפל באדם, שהאמין שהוא גוויה. למרות כל הטיעונים הלוגיים שהביא בפני המטופל, נשארה אמונתו כפי שהיא. ברגע של השראה, שאל הפסיכיאטר את המטופל: “אמור לי, האם גוויות מדממות?” ענה המטופל: “זה מגוחך, כמובן שגוויות אינן מדממות!”. לאחר שביקש ממנו רשות, דקר הפסיכיאטר את אצבעו של המטופל. כשנוצרה טיפת דם אדומה, הביט המטופל באצבע המדממת בהשתאות ואמר: “שכה אחיה, גוויות בכל זאת מדממות!”. מסתבר, שאמונות אינן מבוססות על ההיגיון. להפך – הן עמידות בפני ההיגיון. כשאדם מחזיק באמונה מסוימת, הוא יחפש ללא הרף הוכחות במציאות שיתמכו באמונתו. מידע סותר, יודחק." ובאמת כל דבר שלא יגידו לי לא יעזור, קראתי ספרון שלם על אהבת השם אותנו של הרב לוגאסי "ואהבתי אתכם" וזה יצא מהאוזן השנייה. המוח הדחיק את זה. אמרתי לעצמי שאני יוצא דופן. שאני לא בסדר . האמונה הזאת גורמת לי לייאוש גדול וקושי עצום בעבודת השם כי היא בלי שמחה בכלל. אני יודע ששום מאמר לא יעזור לי. רק לעבוד על האמונה המגבילה ולשנות אותה. מה הרב מייעץ לי? תודה

תשובה

שלום וברכה,
 
קודם כל, ניכר שניחנת בשכל רב. ואין הקב"ה נותן נסיון אלא למי שיכול לעמוד בו, וכל הגדול מחבירו - יצרו גדול ממנו. כך שאני בטוח שבכח שכלך החריף תוכל להתגבר על מחשבתך המוטעית, ולהבין על כל פנים שגוויות באמת לא מדממות.
 
אם במקום שבו אתה נמצא לא מעודדים אותך - אז ייתכן שעליך לנסות ישיבה אחרת לחוזרים בתשובה, שבה האוירה והחברה יתאימו יותר לצרכיך הנפשיים כמתחזק.
 
לדעתי עשית דרך ארוכה, והרוחניות שהשגת שווה יותר מזהב ויהלומים. כי באמת - אין בעולם הזה דבר גדול וחזק יותר מלעבוד את ה'. האם יש בעולם הזה דבר חשוב יותר? גדול יותר? המטרה שלשמה אתה חי היא מטרה נצחית, היא מעבר למקום ולזמן ולנסיבות. ועליך להתגאות בעצמך, שהגעת עד הלום. וגדולה מצווה אחת בצער ממאה מצוות שלא בצער. וה' מתפאר בך על התמדתך.
 
ישנן תקופות בחיים שהלב חלש, המח אטום, ונראה כאילו שום דבר לא חודר פנימה. בתקופות כאלה צריך לשמור על "אש קטנה", ולהמשיך להחזיק מעמד מכח ההרגל, לקבוע עיתים קצרים למוסר גם אם לא חודר ללב, ואפילו מעט. העיקר להתמיד, ולא לוותר, עד שהלב יחזור להיפתח. ולעיתים משנה מקום משנה מזל, ולכן כדאי לך לבדוק ישיבות נוספות שאולי יתאימו לך יותר. 
 
למרות שאתה סבור שמאמרים לא יוכלו לעזור לך, אני מציע לך בכל זאת שלושה מאמרים מועילים בעז"ה שכתבתי, ואשמח אם תקרא אותם:
 
אם הכל לטובה - אז למה צריך להתפלל?
http://www.hidabroot.org/he/article/3024
 
אבא גדול ואבא קטן:
http://www.hidabroot.org/he/article/99775
 
תשובה לשאלת איוב: 
http://www.hidabroot.org/he/article/88622
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה