תורה ומדע

בריאת העולם והזכרת התנינים.

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום, יצא לי לנהל דיון עם עם כמה אנשים לא מאמינים,כופרים אפילו, על בריאת העולם, ועל הוויכוח האם יש אל אחד?האם היו לפניו וכדומה. אני דתייה שבסה´כ מנסה בויכוחים האלו להביא את מה שאני בקיאה בו. עלתה השאלה שלא היתה לי תשובה מוסברת היטב לענות עליה, למרות שהתשובה היא ברורה לי כשמש, השאלה ששאלו אותי היא מדוע כתוב בתנ´ך שהקב´ה ברא את התנינים? למה דווקא הם מוזכרים? והתשובה שלהם היתה שהתנינים בכוונה מוזכרים כדי לחדד את העניין שהקב´ה ברא אותם והם לא נבראו מעצמם והיו לפני בריאת העולם,הם הוסיפו שיש איזהושהי תיאוריה שהתנינים היו אלים לפני בריאת העולם ולכן דווקא הוזכרו בבריאת העולם כי הקב´ה כאילו רצה להוכיח שהוא ברא אותם. כמובן שתיאוריה זו נשמעת לי מטופשת לחלוטין, אבל אני הבטחתי שאחזור אליהם עם תשובה מדוע באמת התנינים מוזכרים? תודה מראש ושבת שלום שתהיה לעם ישראל, אמן. מיכל

תשובה

שלום וברכה

אעתיק את דברי הרמב"ן על בראשית פרק א פסוק כא.

ויברא אלהים את התנינים הגדולים בעבור גודל הנבראים האלה שיש מהם אורכם פרסאות רבות,  ורבותינו גם כן הפליגו בהם (עיין ב"ב עג:), בעבור זה ייחס בהם הבריאה לאלהים, כי הוא שהמציאם מאין מבראשית, כאשר פירשתי לשון בריאה (לעיל פסוק א) וכן יעשה באדם למעלתו, להודיע כי הוא מוצא מאין עם דעתו ושכלו:

ובספורנו פר´ בראשית פרק א פסוק כא (כא) ויברא אלהים את התנינים. שלא הספיק הכח המוליד המסודר במים להמציא התנינים הראשונים בלי זרע עד שברא אז כח מספיק לזה:

אולם לגופו של עניין יתכן והתורה באה להפריך שטויות שהיו מקובלות בעבר ואין כל פסול בכך שבתורה מפריכים אמונות טפילות שהיו רווחות בעבר, וכך אנו מוצאים במקומות רבים בתורה.

align=justify>בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה