שאל את הרב - כללי

עד איזה שעה אפשר להגיד ברכות השחר וקריאת שמע

  • ט' טבת התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב לפעמים אני עובדת לילות במפעל כשאני עובדת לילה אני שומעת הרצאות אני יודעת שבלי ברכת התורה אי אפשר לשמוע או להגיד את שם ד' אני מתעוררת בשעה חמש בערב וחוזרת בשבע בבוקר היום שלי מתהפך אז מתי אני אומרת ברכות השחר? ומתי קריאת שמע על המיטה? ואם בכלל אני אומרת

תשובה

לכבוד השואלת, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

אנחנו דנים את היום שלך כפי רוב העולם, ואע"פ ששעות העבודה הם בלילות. 

לכן יש לך להיות ערה לפחות עד זמן של 50 דקות לפני נץ החמה (תוכלי לבדוק את הזמן בלוח; בימים אלו יוצא בערך 5:30) ואז תוכלי לברך את כל ברכות השחר כרגיל (חוץ מברכת על נטילת ידים; וחוץ מ"אשר יצר" שיש לברך רק אחרי שיוצאים לצרכים) - מכיון שישנת באמצע היום שלפני כן.

אחרי שאת מברכת ברכת התורה בבוקר, שוב אין את צריכה לברך אחרי הקימה שקודם הלילה, הואיל והכלל בידינו שאין אדם מסיח דעתו מללמוד תורה לאורך כל היום, ואפילו אם הלך לישון. לכן את יכולה לסמוך על ברכת התורה שברכת בבוקר, עד לברכה חדשה ביום המחרת בבוקר. ומותר לך לשמוע שיעורי תורה ותכניות כל הלילה, וכן להתפלל ולהזכיר את שם השם בברכות או בתפילות.  

אין לך חיוב לומר קריאת שמע על המטה כשאת הולכת לישון בבוקר. אמנם ראוי שתאמרי קריאת שמע בתחילת הלילה וכן בבוקר בשלש השעות הראשונות של היום- אם זה דבר שדי קל בשבילך, וכדין כל מצות עשה שהזמן גרמא שנשים פטורות אבל יכולות לקיים את המצוה אם ירצו; וכמובא בשולחן ערוך סימן  ע סעיף א.

בברכה,

רב נחום 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה