הלכות ומנהגים

שאלתי היא : עד היכן לשון הרע??

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס´ד שלום כבוד הרב! שאלתי היא : עד היכן לשון הרע?? אני לומדת בימים אלה את ספרו של החפץ חיים בנושא לשון הרע, ואני מרגישה שישנם פעמים נוספות בהם ניתן להגיד לשון הרע ע´מ לפרוק רגשות (לעיתים- גם לאחר). ואסביר את עצמי- יש דבר מה שבמשך חודשים מפריע לי, ואני ממש פגועה ממנו. מישי מתנכלת אליי באופן קבוע וזה ממש מעיק עליי ויושב בליבי. אני ממש מרגישה צורך לספר את זה למישהו בשביל לפרוק את זה מעליי, ופשוט לספר. וע´פ הלכות לשון הרע אין ביכולתי לעשות זאת. באותה מידה, אך הפוכה- לעיתים חברות מתקשרות אליי (אף בוכות) ורוצות לספר לי דבר מה שהוא לשון הרע, ואני לא מרגישה שביכולתי להגיד להן ´זה לשון הרע, תנסו להתגבר על זה´. ואני חושבת שזה לא ייתכן שהאדם ישמור בליבו את כל הדברים הרעים שחברו עשה לו(כמובן במקרים קשים, יוצאי דופן), זה ממש מעיק ומקשה עליו ואף מגביר אצלו את השנאה לאותו בן אדם לפעמים. מהי ההלכה במקרים כאלה מבחינה הלכתית? ואם גם במקרים כאלה אסור הדבר- הכיצד?! תודה רבה לך!!! שבוע טוב ושנשמע בע´ה במהרה בשורות טובות! סהר.

תשובה

שלום רב,


ובכן אחד הסיבות שמותר לדבר לשון הרע, הם כאשר הם נאמרים לתועלת, וגם במצב זה שאת מתארת שהאדם רוצה לפרוק מעצמו את הרגשות הקשים, הרי זה נחשב לתועלת ומותר.


כמובן צריכים להיות גם שאר התנאים המבוארים שם בחפץ חיים, שהדברים יהיו מאומתים מכלי ראשון, וכן שלא ירגיש איזה הנאה צדדים מאמירת הדברים זולת התועלת בלבד.


בברכה, ושנזכה לדבר אחד על חבירו רק טוב


פנחס הלוי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה