שאל את הרב - כללי

האם מותר לקרוא ספרי פסיכולוגיה

  • א' טבת התשע"ו
אא

שאלה

שלום רב רציתי לדעת מה דעת תורה בעניין קריאת ספרים חיצוניים נקיים אני מאוד אוהבת לקרוא וללמוד בעיקר פסיכולוגיה ואני יודעת שבתורה אם מתעמקים יש הכול אבל אני בחורה ואני לא לומדת תורה ולצערי לא בכול הנושאים יש היום ספרים כמו למשל חינוך מיוחד, וכדומה וגם כשיש ספרים אני לא יודעת עד כמה אני יכולה לסמוך על הרב כי כשאני קוראת ספרות חיצונית הכול מבוסס על מחקרים ואי אפשר לכתוב מה שרוצים ובספרות החרדית מצאתי כמה פעמים שמה שנכתב לא היה נכון כי זה חוות דעתו של הכותב שאני לא יוכל לדעת אם היא גם דעת תורה למשל רציתי לקרוא ספר בענייני שידוכים בספר אחד שקראתי היה כתוב דברים שבררתי אותם ונמצאו כלא נכונים והספר השני הבנתי שדעתו של הרב שכתב את הספר היא שבחורה צריכה להביא דירה ואני לא רוצה לשמוע מה דעתו של מי שחושב כך כדי שלא ינסה להחדיר לי עוד דברים לא נכונים (ולשני הספרים שציינתי היו מספר הסכמות) אז בסופו של דבר רציתי לשאול אם מותר לקרוא ספרים חיצוניים נקיים וגם איך אני יכולה לקרוא גם ספרים חרדיים בלי לחשוש שמה שאני קוראת לא נכון והשאלה השנייה זה מה דעת תורה בעניין רישיון לבנות תודה רבה

תשובה

 

לכבוד השואלת,

 

סליחה על האיחור בתשובה.

 

הגאון מווילנא מבאר שהמנורה שבבית המקדש, היתה מרמזת לסוגי החכמות השרשיות שבעולם, והיתה מראה שבעצם כל החכמות משמשות ומסייעות להבנת התורה.

 

אם כן, בעצם ידיעת החכמות השרשיות (החלק שבהם שהם סיכום של עובדות - לא תיאורטיה) היא דבר טוב; רק שלדעת הפוסקים אין לגבר לעסוק בלימודם עד שיש לו ידיעה רחבה ומבוססת בתורה.

 

כמו כן, נמסר לנו בהשקפה שמי שמחונן מהשם יתברך בכוח מסויים, יש לו להשתמש בו לעבודת השם, ולממש את מה שנמצא בו בפוטנציאל לכבוד השם יתברך. ולכן מן הנכון דוקא, שמי שיש לו נטיה לדעת ולהבין חכמה מסויימת, שיפתח את ידיעתו בזה בשביל לכבד את השם על ידי פרסום ידיעתו והחכמה הנפלאה שהניח הבורא בעולמו.

 

אמנם הבעייה כיום, שהרבה מן אותם חכמות הם נעשו בלתי טהורים על ידי כל מיני תיאורטיה שהכניסו האומות בהם.

 

כי הרבה פעמים יש תופעה נפלאה בבריאה, אבל אין לו הסבר ידוע. ואז הפרופסרים ממציאים הסבר לזה, שזה בעצם רק ניחוש על ידם כדי לנסות ולהסביר את התופעה; אבל אין לדבריהם שום הכרחיות שזהו ההסבר האמיתי. וזה מאד מבלבל ללומדים חכמות ההם, לאלו תלמידים שלא יודעים להבחין בין מה שכבר מבורר ונעשה עובדה ידועה, לבין הסבר תיאורטי שאין בה שום הכרח שהוא אמיתי (וכגון התיאורטיה הידועה של אבלוציא המבלבל מאד לאלו שרוצים ללמוד את חכמת הביולוגיה בטהרתה). ובחלק הזה של החכמות, אין להאמין בו כלל, ואין לו שייכות לתורה ולגילוי גדלות השם.

 

כמו כן, ישנם מדעים שלמים שיש בהם רק תיאורטיה (כגון סוציאלציה, מדעי מדינה, וכדו'), ואין בחכמות אלו תועלת לקרב את לב האדם להשם.

 

ובאמת, הסבר כל מה שנעשה בעולם  היא נמצאת בתורה; ואם ילמד אדם בתורה (עד שיגיע גם לחלק של סודות התורה) אז יראה גילויים נפלאים בכל פרט ופרט שבחכמה של העובדות שישנם בעולם. אבל מי שאין לו תורה או שעדיין לא הגיע לשם בתורה, לא יוכל להבין את ההסבר של התופעה בעולם אשר יתכן והיא נתקנה לכתחילה על ידי הבורא יתברך כדי לרמז לנו איזה ידיעה אמיתית שברובד הרוחני שבבריאה. ואם אין לאדם ההקדמות ברוחניות כדי להבין את הרמז, אז בסופו של דבר הוא לא יבין בדיוק למה ישנה אותה תופעה.

 

ומה שהפרופסורים מנסים כפי יכולתם לתאר איזו הסבר גשמי לתופעה, באופן כללי אין שום תועלת בכל אותם הסברים - כי הם הסברים לפי שכל שמכיר רק את תחום הגשמי ואינו מלומד בתחום הרוחני שהיא באמת השורש של אותם תופעות גשמיות. וכאשר יעבור זמן קצר ומגלים עובדא שלא ידעו המדענים ממנו מקודם, גם הפרופסורים בעצמם זורקים את ההסבר הקודם שלהם, ומנסים למצוא ניחוש חדש במקומו.

 

לכן בעצם החכמות הם טוב, והם מנפלאות חכמת השם המסותרת המתגלה בעולם הזה; והם אמורים לשמש כעזר וכסיוע למי שלומד תורה לשיוכל להרגיש על ידיהם עוד יותר קירבה להשם. אבל כהיום שנתערבו כל מיני דעות פסולות לתוך החכמות, יש להיזהר ביותר שלא ללמוד את החכמות אלא בטהרתם, ולנסות בכל לימוד להבין את המסר שאפשר להפיק ממנו לעבודת השם.

~~~

לכן למעשה, כדי לענות על שאלותייך:

ה אם מותר לקרוא ספרים חיצוניים נקיים, וגם איך אני יכולה לקרוא גם ספרים חרדיים בלי לחשוש שמה שאני קוראת לא נכון?

התשובה לכך היא אותה תשובה לשניהם: לכן מאד חשוב לקיים את מה שאמרו חז"ל "עשה לך רב" בהלכה ובהשקפה. את חייבת להתייעץ עם רב (או אשת רב חשובה שמכירה את ההלכה והמעשה) שאת מרגישה בנוח איתו/ה כדי לשאול את כל ספיקותך ושאת מרגישה שאת יכולה להבין את מה שהם מסבירים ולסמוך על ההסבר שלהם. ולאחר מכן יש לך ללכת בכל הנושאים שאת קוראת עליהם ללפי הדרכתם.  

~~~

לגבי רשיון לבנות, הדבר מותר להלכה - אם לא כשהבת נמצאת בסביבה כזו שדוקא מחמירים שאשה לא תנהג. 

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה