חברה והשקפה

מדוע מברכים ברוך משנה הבריות

  • ל' כסלו התשע"ו
אא

שאלה

לרב שלןם שאלתי לגבי אותם אנשים מיסכנים שבלב הכי הם מיסכנים בחברה בעבודה עם עצמם וכו אז עוד אנחנו מברכים עלהם ברוך משנה הבריות נכון שאנחנו מברכים בלי ידיעתם באותו הרגע אבל הם יודעים את ההלכה ואז כל מי שמיסתכל עלהם אומר הנה מברכים עלי שאלתי איפה כבוד האדם להשפיל עד כדי כך אדם שמימלה אומלל ומיסכן האם לא צריך לעשות מחשבה שניה לגבי המחשבה ההלכה הזו תודה

תשובה

שלום וברכה,

 אסור בשום אופן לברך בקול, באופן שיכול לפגוע באדם אחר. אך עצם הברכה היא ודאי חיובית, כי במקום לראות באדם בעל מום ותקלה בבריאה - ולהחשיב אותו לבריה גרועה ח"ו שראויה להתעלמות ודחייה - הרי שהברכה מגלה שבח כלפי קיומו של אדם זה, והודיה על כך שהקב"ה יצר בעולמו גם בעלי מומים, ובכך העולם מגוון ומרשים יותר.

עם זאת, צריך לשאול רב כיצד לנהוג במקרה כזה, ובינתיים אעתיק לך תשובה שראיתי באתר http://:http://ph.yhb.org.il/10-15-14/

"וכמובן שיש להיזהר מאוד שלא להעליב את בעל המום תוך כדי אמירת הברכה. ובכל מצב שיש חשש שהוא יעלב, יש לברך בחשאי. ואם גם זה עלול להעליב אותו, עדיף שלא לברך כלל. מפני שהאיסור להעליב ולצער אדם, וקל וחומר אדם סובל, גדול יותר מהמצווה לברך ברכות אלו. ומי שבעקבות תאונה או מחלה נעשה בעל מום ומשונה, אין מברכים עליו 'משנה הבריות', אלא בפעם הראשונה שיראהו יברך: "ברוך אתה ה' אלוהינו מלך העולם דיין האמת". וזה בתנאי שהרואה אותו אכן משתתף בצערו."

בברכה, דניאל בלס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה