שאל את הרב - כללי

האם ה' מכבד את המצרים יותר מהיהודים ?

  • כ"א כסלו התשע"ו
אא

שאלה

מכת בכורות, היתה המכה הכי קשה, לא היה בית שאין בו מת... המדרש מספר שבזמן מכת חושך מתו כ 80% מעם ישראל. האם המכה הזו לא היתה קשה יותר ממכת בכורות ? האם רוב עם ישראל שמתו בתוך זמן של שישה ימים אינה מכה קשה יותר מכל המכות שקיבלו המצרים גם יחד ? את מי ה' ניסה להכות אותנו או את המצרים ? על מי ה' חס עלינו או עליהם ? למה זה נקרא שעם ישראל יצא ממצרים, נגאלו ממצרים, כשרובם מתו שם ורק בודדים אכן נגאלו והגיעו לארץ.

תשובה

לכבוד השואל, 

סליחה על האיחור בתשובה. 

הואיל ויש סיבה למיתת ארבעה מתוך חמשה ב"מידה כנגד מידה", לכן לא נחשב זה ל"מכה" אלא ל"תוצאה" - שהביאו לכך אותם ש"הוציאו את עצמם מן הכלל". 

וכך כותב הרב אבינר שיחי':

"אותם רשעים שפרשו מן הכלל אכן לא יצאו ממצרים, אלא מתו בשלושת ימי האפלה, כי חמושים יצאו (אחד מחמישה). וכל אלה שלא רצו לצאת, ופרשו מן הכלל, אכן לא נגאלו, כי ניתקו עצמם מכלל ישראל, ולא האמינו בגאולה.

"שהרי מידותיו של הקדוש-ברוך-הוא - מידה כנגד מידה. "אלה שאין להם חלק לעולם הבא - האומר: אין תחיית המתים מן התורה" (משנה סנהדרין, צ', א'). "וכל כך למה? תנא: הוא כפר בתחיית המתים, לפיכך לא יהיה לו חלק בתחיית המתים, שכל מידותיו של הקדוש-ברוך-הוא, מידה כנגד מידה" (סנהדרין, שם). כך הכופר בגאולה, לא יהיה לו חלק בה."

ממילא אין זה מראה אלא שהקב"ה רצה לברור מן העם את אלו שכללו את עצמם בכלל, והאמינו ביכולתו של הקב"ה והאמינו שהוא יביא את הגאולה. והם אלו שנעשו לעם ישראל. השאר לא קבלו "מכה" כמו המצרים, אלא עצם התוצאה של אמונתם הביא  לידי כך שמעצמם לא רצו להצטרף לכלל; ולכן הסתיימה תפקידם בעולם הזה קודם שיצאו ה"כלל" ישראל ממצרים. 

בברכה, 

רב נחום

 

 


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה