חברה והשקפה

כדורי הרגעה?

  • י"ט כסלו התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. הרי ידוע שהנשמה היא המחייה את הגוף והיא המרגישה ושבשר לא יכול להרגיש. אם כך איך זה שיש חומרים במוח שכשמורידים אותם יש השפעה במצב הרוח שזה דבר רוחני? או, איך זה שכשלוקחים כדור הרגעה וכדומה זה משפיע על מצב הרוח של הנשמה? תודה.

תשובה

שלום וברכה,
 
נסה לחשוב על האדם, בתור נהג ברכב. הנהג הוא הנשמה, והרכב הוא המח והגוף.
המח עשוי להתקלקל, כמו שהרכב עשוי להתקלקל, 
קילקול שכזה ישפיע על אופן התנהגותה של הנשמה בגוף, כפי שקילקול ברכב יגרום לנהג לנסוע בצורה לקויה.
מובן שאין הדבר מלמד שאין "נהג" ברכב. הרי גם לאחר שהרכב ישבות, יוכל הנהג לצאת מתוכו שלם ובריא. כך גם אדם שהוא חולה אלצהיימר, במותו תעזוב נשמתו את הגוף שלמה ובריאה בשכלה וברוחה.
 
וכעת לשאלתך:
פעולה פיזית היא חלק מהמנגנון החומרי של גוף האדם. דחף ובחירה הם שני דברים שונים לחלוטין. וחשוב להבין את ההבדל ביניהם:  המח כידוע שולח את הדחף לשתות מים כאשר קיים מחסור מים בגוף, ולכן אפשר כי באמצעות גירוי חשמלי באותו אזור מוחי האחראי על הצמא, ניתן לגרום לאדם לחוש לפתע שהוא צמא ומאוד רוצה לשתות מים. יש גם סמים שמסוגלים לגרום לאדם לנוע בעצבנות, לחוש כאב שלא קיים, לחוש מרץ, לחוש צמא, לחוש תיאבון או חוסר תיאבון, או קלות-ראש או לחץ... כל הסמים הללו לא שונים מאלכוהול - הם משפיעים ישירות על ההגה במכונית שבה הנשמה נוהגת, ובכך גורמים לה לסטות מהמסלול – אך הם לא מפריכים את קיומו של הנהג הנוסע במכונית כל יום... ניתן באותה מידה לפנצ'ר גלגלים של מכונית ולגרום לה לנסוע בצורה גרועה - האם זה מוכיח שהמכונית נוסעת מעצמה? 
כל המוזכר כאן הוא חלק מאותו מנגנון ביולוגי שנקרא גוף האדם. אך בשום אופן לא ניתן לשלוט באנשים באמצעות סמים, ולגרום להם לבחור בחירות, להצביע בבחירות למפלגה מסויימת, לכפור בדת, או לשים כיפה על הראש. 
אנו טוענים שהאדם שונה מבעלי החיים לא בגלל שהוא לא רעב וצמא כמותם, אלא בגלל שיש לו את הבחירה להתגבר על יצריו ולהחליט כיצד לחיות את חייו. המחקר המדעי מסוגל להראות שיש באדם את אותו מנגנון מכאניסטי שיש בבעלי חיים, את אותה מכונית שנקראת גוף ומח - אך אין שום דרך למדע לשלול את קיומו של הנהג-הנשמה המפעיל את המח הזה. 
 
ראה כאן על ההוכחות לקיומה של הנשמה:
 
וחפש בבקשה בגוגל את המילים "שיחה גורלית", וקרא חוברת קצרה זו על הוכחות לכל עיקרי האמונה.
 
בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה