זוגיות

פספוס זיווג

  • י' כסלו התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב רציתי בבקשה לשאול שאלה עקרונית, לדוגמא אדם שגר בדרום ויש לו שם עבודה טובה, ויש לו הצעות לשידוכים מהצפון או מהמרכז האם מותר לו מראש לפסול את ההצעות הנ"ל בטענה שזה קשה הנסיעות או שחושש שיצטרך לעזוב מקום עבודה עקב הנישואין וכו' אז ראשית האם מותר לשלול הצעות 'רחוקות' ? ושנית האם הטענה נכונה שאם הזיווג בידי שמיים אז אי אפשר לפספס אותו ? [אני יודע שיש מצב של פספוס הזיווג במקרה שנפגשים ושוללים, אבל בשאלה הנ"ל בכלל לא מתקיימת פגישה מלכתחילה]. *אשמח אם השאלה תופנה לרב דניאל בלס, תודה רבה מראש.

תשובה

שלום וברכה,
 
איני רב, ולא ראוי להשיב לשאלות הלכתיות. אך אשיב לך על פי עניות דעתי: עצם העובדה שמציעים לך שידוך - כבר מוכיחה שקיבלת הצעה משמים, שראוי להתייחס אליה ברצינות הראויה. כמובן שצריך לקחת גם את המרחק כשיקול יחד עם מאפיינים אחרים של יתרונות וחסרונות שעליהם ראוי להתפשר - אך אם תראה שהכל נשמע חיובי מלבד המרחק, אז אין לי ספק שזו השתדלות ראויה לנסוע לעיר אחרת כדי לפגוש בחורה (ואם מאוד קשה, אז אפשר להציע לבחורה להיפגש בנקודת מפגש אמצעית בין שני הערים), ובחורי ישיבה נוהגים לנסוע גם לערים רחוקות עבור פגישה עם בחורה שנשמעת מתאימה.
 
כמו כן, אני מאמין שנישואים חשובים הרבה יותר מעבודה. ומי שמנהל את חייו על פי הדרכת התורה - ודאי אינו מפסיד מזה, לא בעולם הזה ולא בעולם הבא. האם היית מעדיף להישאר עם עבודה טובה שאולי יכולת להשיג במקום אחר, ולפספס ח"ו את זיווגך הטוב ביותר בחיים אלה?
מה גם שעליך לזכור שהפרנסה ניתנת משמים, ונקבעת עוד בראש השנה, כך שתמיד ייתכנו הזדמנויות טובות יותר, ירידות ועליות, ואינך יודע מה יילד יום, כי ייתכן שאתה או הבחורה תשנו את דעתכם לגבי המגורים - לאחר שתראו את גודל ההתאמה ביניכם, והיא תפתיע אותך, או שאתה תפתיע אותה. ותגלה שההתפשרות והנתינה ללא תנאי הם סוד ההצלחה בנישואין, וכשרואים שהכל מתאים, אז גם מוצאים פתרונות טובים, וה' הטוב מסייע ועוזר - כי הוא המזווג את הזיווגים באופן יוצא מגדר הטבע.
 
לגבי שאלתך האם אדם יכול להפסיד את זיווגו,
ובכן, הקבלה מלמדת אותנו שיש מושג של "זיווג שני" ואף "זיווג שלישי", שבהם הקב"ה מזווג לאדם אשה אחרת אשר מתאימה לדרגתו הרוחנית בהווה. כלומר, אדם עשוי לפספס את זיווגו הקודם (אם כי בדרך כלל מטעם שהוא לא התחזק דיו, או שהיא לא התחזקה דיה בעבורו), אך כנראה שגם מטעמים שגויים אחרים שנובעים מגאווה - כגון שהוא מחפש אשה עשירה ופוסל מראש פגישה על סמך דרישה לא תורנית זו, ועשוי להפסיד את הזיווג היותר מוצלח לו.
אך בכל מצב הקב"ה מתאים לבסוף לכל אדם ולכל אשה את הזיווג הטוב ביותר עבורם במצבם הנוכחי, והכל מתבצע לטובת כל הצדדים. ודבר זה הוא בבחינת נס של ממש, ולכן נאמר שהוא קשה כקריעת ים סוף, שהוא נס שמעבר לטבע. 
 
מה שמוטל עליך הוא להתפלל, ולהתפשר במה שתוכל, ולעשות את ההשתדלות בצורה הראויה ביותר על פי הדרכת התורה, ובשום אופן לא לנסות לחשוב על חשבונות שמים וגלגולי נשמות והתאמה של שמות ומזלות וכיוצא בהם, שהרי רק הקב"ה לבדו יודע מה טוב ביותר עבורנו, וכל נסיון להתערב בתוכנית האלוקית רק פוגם בהצלחתנו. כך מדריכה אותנו התורה הקדושה: "תמים תהיה עם ה' אלוקיך" (דברים יח, יג), ומבאר רש"י: "התהלך עמו בתמימות ותצפה לו, ולא תחקור אחר העתידות, אלא כל מה שיבוא עליך קבל בתמימות, ואז תהיה עמו ולחלקו". הרי לך הדרכה אלוקית לכל החיים!
אני ממליץ לך לצפות בהרצאתו הנפלאה של הרב זמיר כהן שליט"א, "אמנות האהבה", אשר תלמד אותך כיצד לזהות את זיווגך כשתפגוש אותה (חפש בגוגל את המשפט: "הרב זמיר כהן אמנות האהבה"). ראה בבקשה גם תשובה זו:
 
אמרו חז"ל: "עשה לך רב והסתלק מן הספק". ולכן כדאי שתמצא רב באזור מגוריך, שתוכל להתייעץ איתו על ספיקותיך, ולקבל הדרכה אישית המתאימה לאישיותך.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה