תפילה וברכות

שכחה לומר אתה חוננתנו בערבית של מוצאי שבת

  • כ"ה חשון התשע"ו
אא

שאלה

אם במוצאי שבת בתפילת העמידה התבלבלתי וקראתי את הברכה "אתה חונן לאדם דעת..." וחתמתי את הברכה ב"ברוך אתה השם חונן הדעת.." ללא התוספת של מוצאי שבת: "אתה חוננתנו.." ולאחר מכן המשכתי לקרוא עד "ברוך אתה השם הרוצה בתשובה" (כולל החתימה). ולאחר מכן הבנתי שעשיתי טעות ולא ידעתי אם לחזור או לא לחזור (מחוסר ידע) ובסוף חזרתי לתחילתה של הברכה "אתה חונן לאדם דעת.." ולאחר מכן את המשך התפילה כולל "אתה חוננתנו..." עכשיו אני יודעת שלא הייתי צריכה לחזור על זה והייתי צריכה להמשיך בתפילה.. אך אם עשיתי כך בכל זאת מספק האם זה נחשב לי לתפילה לבטלה ואני צריכה לחזור ולהתפלל ערבית של מוצאי שבת עוד פעם או לא?

תשובה

שלום רב,

את לא צריכה לחזור ולהתפלל (כי אמנם הט"ז סימן רצד סק"ג, סובר, שהיות שהדין הוא שמי ששכח אתה חוננתנו אינו חוזר, שממילא אם חוזר זה נחשב להפסק בתפילה, אולם יעויין בספר מטה יהודה סוף סימן רצד שחלק על הט"ז, וסובר, שבדיעבד אינו נחשב להפסק. וכן פסק בשו"ת בנין שלמה חלק ב' סימן יא).

אלא שהיות שעל פי ההלכה (שלחן ערוך אורח חיים סימן רצד סעיף א) מי ששכח לומר אתה חוננתנו בתפילת ערבית של מוצאי שבת, אינו חוזר, אלא ממשיך את תפילתו כרגיל (אלא אם כן הוא גם שכח וטעם דבר מה לפני הבדלה, שאז עליו לחזור על התפילה), ממילא הברכות שחזרת עליהם בשנית - נחשבות ברכה לבטלה, ולכן את צריכה לומר "ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד" (כמבואר בשלחן ערוך אורח חיים סימן רו סעיף ו, שכך צריך לומר אחרי כל ברכה לבטלה. ולמרות שיש לומר כן תכף ומיד אחרי הברכה לבטלה וכמו שכתב החיי אדם כלל ה סעיף א, ובנידון דידן אמירת הברוך שם וכו' לא תהיה תכף ומיד, מכל מקום בדיעבד מועיל לומר כן גם לאחר זמן, וכמו שהוכיח בשו"ת מנחת יצחק חלק ו' סימן נד, וחלק י' סימן יב).

בברכה,

הלל מאירס


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:אתה חוננתנוהפסק בתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה