שאל את הרב - כללי

סתירה בדברי הימים?

  • כ"ג חשון התשע"ו
אא

שאלה

אשמח לפיתרון בסתירות הללו של בדברי הימים: במלכים נאמר שיהורם בן יהושפט (מלכי יהודה) מלך בגיל 32 , והוא מלך 8 שנים, סה"כ חי 40 שנה. אחריו מלך בנו אחזיהו אחזיהו היה במולכו בגיל 22, והוא מלך שנה אחת (מלכי יהודה) לעומת זאת בדברי הימים נאמר שאחזיהו מלך בגיל 42 וכאן נשאלת השאלה, איך יכול להיות שאחזיהו בן יהורם היה בן 42 במולכו, והרי אביו יהורם מת בגיל 40, נמצא שהבן נולד 2 שנים קודם לידת אביו??? (השאלה מופנית לספר דברי הימים) כעת נכתוב מקורות ספר מלכים ב ח,טז וּבִשְׁנַת חָמֵשׁ, לְיוֹרָם בֶּן-אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, וִיהוֹשָׁפָט, מֶלֶךְ יְהוּדָה--מָלַךְ יְהוֹרָם בֶּן-יְהוֹשָׁפָט, מֶלֶךְ יְהוּדָה. ב ח,יז בֶּן-שְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה, הָיָה בְמָלְכוֹ; וּשְׁמֹנֶה שנה (שָׁנִים), מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם. ח,כה בִּשְׁנַת שְׁתֵּים-עֶשְׂרֵה שָׁנָה, לְיוֹרָם בֶּן-אַחְאָב מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל, מָלַךְ אֲחַזְיָהוּ בֶן-יְהוֹרָם, מֶלֶךְ יְהוּדָה. ב ח,כו בֶּן-עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה, אֲחַזְיָהוּ בְמָלְכוֹ, וְשָׁנָה אַחַת, מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם; וְשֵׁם אִמּוֹ עֲתַלְיָהוּ, בַּת-עָמְרִי מֶלֶךְ יִשְׂרָאֵל. ספר דברי הימים כב,ב בֶּן-אַרְבָּעִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה, אֲחַזְיָהוּ בְמָלְכוֹ, וְשָׁנָה אַחַת, מָלַךְ בִּירוּשָׁלִָם; וְשֵׁם אִמּוֹ, עֲתַלְיָהוּ בַּת-עָמְרִי.

תשובה

בס"ד
 
שלום וברכה,
 
אני מאמין שנתקלת בדברים אלה בפורום "חרדי" למראה בהייד פארק, שבו מציעים הרבה טענות כפירה מבלי מענה הולם.
 
רד"ק דברי הימים ב פרק כב פסוק ב:
(ב) בן ארבעים ושתים שנה אחזיהו במלכו - ובספר מלכים הוא אומר בן כ"ב שנה אחזיהו במלכו, ועוד כל ימי יהורם אביו לא היה ארבעים שנה שכך כתיב בן ל"ב היה במלכו ושמנה שנים מלך וכו' א"כ היאך הוא בן מ"ב כשמת אביו זה לא יתכן ואומר בסדר עולם .... וזה המדרש הוא רחוק מדרך הפשט, ויתכן לפרש כי יהורם חיה יותר ממ' שנה ולא מנה מימי מלאותו אלא ח' שנים שמלך בחזקתו אבל מעת שנפל ביד הערבים ונפל ג"כ בחליים לא מנו לו ימי מלכותו והמליכו אחזיהו בנו בחייו מעת שנפל אביו והלך בלא חמדה והיו כ' שנה וכשהמליכוהו בחיי אביו היה בן עשרים ושתים וזהו שאמר במלכים בן כ"ב שנה אחזיהו במלכו וכשמת אביו היה בן מ"ב שנה ולא מלך אחר שמת אביו אלא שנה אחת:
 
כפי שאתה רואה, היהדות אינה "מפחדת" משאלות, ומתמודדת עם סתירות למראה. אין ספק שבזמן שנכתב ספר דברי הימים, נושא זה לא עמד בשאלה בכלל, אחרת לא היו כותבים זאת כך. אלא שבמהלך הדורות נעלם מאיתנו ההסבר לדברים, וכך נוצרה "סתירה" למראה.
 
אנא עיין במאמר זה בעיון:
 

בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה