שאל את הרב - כללי

מזמור ׳לכו נרננה׳

  • כ"ב חשון התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב במזמור הראשון של קבלת שבת ׳לכו נרננה לה׳...׳ לפי פירוש סידור כוונת הלב את הפירושים אכתוב בסוגריים בתחילה מדובר על צד שנשבח את הקב׳ה על כל פעלו ועל גדולתו ובסוף המזמור עוברים לצד השני שבו הקב״ה מזכיר כביכול צד אחר ואומר ׳אל תקשו לבבכם כמריבה (כמו מי מריבה) כיום (שניסוני במי) מסה במדבר: אשר ניסוני אבותיכם, בחנוני (חינם) גם (למרות ש)ראו פועלי: ארבעים שנה אקוט בדור (אתקוטט ואריב בדור המדבר כדי להמיתם) ואומר (כי) עם תועי לבב הם, והם לא ידעו (הבינו) דרכי: אשר נשבעתי באפי (בחרון אפי), אם יבאון אל מנוחתי (שלא אביאם לארץ ישראל וירושלים)׳ א. מדוע נכתב מעבר חד זה בין תחושת העם לתחושה של הקב׳ה ב. איך אפשר לשפוט עם על שלא הבין את דרכו של ה׳ (הייתי מבינה אם היה נשפט על חוסר רצון) ג. מתי הקב׳ה הבטיח שלא יביא את עם ישראל ולארץ ולירושלים? תודה רבה!!!

תשובה

 

לכבוד השואל,

 

כפי שהבנתי הכונה במזמור היא לומר, שגדלות הבריאה שמוכחת על גדלות הבורא היא כל כך גלויה, עד שאי אפשר להכחישה; ולכן הפעולה הטבעית של האדם היא רק לרנן, להודות, ולהשתחוות לפני השם.

 

אמנם, ישנה תופעה בכוחות הנפש של האדם, שאם הוא רוצה משום איזו סיבה או מחסום שבלבו לסגור את לבו לחכמה הנפלאה שמסביבו, שיכול להקשות ולסגור את לבו; וכן הוא פשטות הבנת הענין במה שעשו ישראל בהיותם במדבר במקום שנקרא מסה ומריבה. שאע"פ שראו את כל הנפלאות וניסי השם שהתרחשו מסביבתם, בכל זאת הסתפקו באותו זמן לגבי יכולת השם להושיעם.

 

לכן מסתיים הפרק באמירה: "אל תקשו לבבכם כמריבה וגו'  אשר נשבעתי באפי" וגו', כלומר, שעל זה השם יתברך כועס כביכול ביותר, על שאפילו אחרי שהתפעלו וראו את גדלות השם ויכולתו, שלעיתים סגרו את לבם. ומשום אותו סוג חטא זה (שנעשה ג"כ בשעת חטא המרגלים), נשבע השם יתברך שכל אותו הדור שחטאו בזה, לא יכנסו לארץ אלא ימותו במדבר, ורק הדור הבא אחריהם נכנסו.

 

א. לכן יש את החילוק הזה בין תחילת הפרק לסופו, אשר מדגיש את הניגוד שבאותה התנהגות.

 

ב. השיפוט היה על הקשת הלב שלא בדרך התגובה הטבעית של האדם.

 

ג. כנזכר, הקב"ה נשבע בזמן חטא המרגלים שלא יכנסו אותו הדור לארץ.

 

ויהי רצון שתמיד ננצל מהקשות את הלב, ושתמיד נוכל להיות פתוחים לראות את החכמה והתבונה שבבריאה.

 

בברכה,

 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה