הלכות ומנהגים

גרושה וחופה

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב. אני מתחתנת נישואים שניים (החתן רווק) ושמעתי כל מיני דעות בנושא הינומה מתחת לחופה וכד` והייתי רוצה לקבל תשובה והסבר לגבי מה צריך ומותר ומה לא. אני כמו שאמרתי גרושה ובעלי לעתיד רווק. אין לי ילדים. מה צריך להיות לי על הראש מתחת לחופה. חשוב לי לציין שזאת חתונה אורטודוקית! שמעתי מבנות שאמרו לי שצריך כובע ומעניין אותי לדעת אם זה יכול להיות כל כיסוי אחר והאם חשוב שהוא יכסה את כל השיער. תודה רבה.

תשובה

שלום וברכה

אם החתן שלך רווק, יש לערוך את החופה, ככל מנהגי חופה בנישואין ראשונים, כולל הכיסוי בהינומא. אכן, מנהג הכיסוי בהינומא היה סימן לנישואי בתולה, כמבואר בתלמוד, אולם נקשרו ענינים נוספים במנהג ישראל זה, כמו טעם הראשונים שמכסין פני הכלה להראות שאינה מקפידה במה היא מתקדשת, כדי שלא יתעוררו פקפוקים בענין שוויות הדבר הניתן לשם קידושין. וכמו שכתב הגאון רבי אהרן הכהן מלוניל זצ"ל בספרו אורחות חיים (הלכות קדושין אות יג) בשם הרשב"א וזה לשונו:

"ועוד עכשיו נהגו בנות ישראל הצנועות שמכסות פניהן בשעת קדושין ואין מדקדקין אם בפרוטה אם בתרקבא [דדינרי], ומה שאמר רבינו תם שאין לקדש בטבעת שיש בה אבן טובה, היינו בראיתה אותו". והרמ"א מביא להלכה (אבהע"ז סימן לא סעיף ב) ראשית דבריו בזה הלשון: "גם נוהגין לכסות פני הכלות הצנועות, ואינן מקפידות במה מקדש אותן". ובערוך השולחן (אה"ע סי` לא ס"ח) מבאר ע"פ דברי החלקת מחוקק (שם סק"ז) שבזה שמכסים פני הכלה נעשה כאומרת קדשיני במה שתרצה רק שיהא שוה פרוטה .

טעם נוסף טמיר ונעלם למנהג זה גילה הגה"ק רבי מאיר מאפטא זצוק"ל בספרו אור לשמים (בסוף הספר) שנהגו לכסות פני הכלה בהינומא כדי שלא ישלטו בה עיני החיצונים החפצים להתאחז בה. וראה במסכת ברכות (דף נד ב) שחתן וכלה צריכין שימור מן המזיקין, ופירש רש"י שם שמקנאתם הם מתגרים בהם . הגה"ק רבי נתן מברסלב זצ"ל ביאר בספרו ליקוטי הלכות (ברכות הראיה וברכות פרטיות הלכה ה) כעין זה וז"ל: "מה שמכסין פני הכלה, כדי להכניע הרע עין, להורות שאין להרע עין אחיזה בהחתונה הכשירה של ישראל, כי אנו עושין החתונה על פי התורה בשביל זכרון עולם הבא דייקא". רבו הגה"ק רבי נחמן מברסלב זצ"ל אף אמר בקדשו (שיחות מוהר"ן אות פו):

"מה שמכסין את הכלה בדעק טוך (צעיף), כי הכלה רומזת לרחל "עולימתא שפירתא דלית לה עינין" (זוהר שמות צה א) גם רמז על בחינת (משלי כה ב): "כבוד אלקים הסתר דבר". ובפעם אחרת אמר: "הכיסוי שמכסין פני הכלה קודם החופה, יש לה כח ההולדה", וכמובא בספר המידות (ערך חיתון) . ובספר מי זהב הביא שדורשי רשומות אומרים שבכח כיסוי ההינומא להמשיך שפע פרנסה, כי צעי"ף ראשי תבות "ע`מך י`שראל צ`ריכים פ`רנסה", שצניעות האשה היא המקור לפרנסת הבית שכן כתוב (תהילים מה יד) "כל כבודה בת מלך פנימה מממשבצות זהב לבושה".

הגה"ק רבי מאיר מאפטא זצוק"ל בספרו אור לשמים (בסוף הספר) מבאר הענין בדרך הסוד כי הינומא בגימטריא קי"ב, כמנין השם הנורא יב"ק [שהוא כמנין השמות הק`: הוי"ה אדנ"י אהי"ה], והוא ראשי תיבות (תהילים כ) י`עננו ב`יום ק`ראנו, וכן כל"ה בגימטריא נ"ה, ובמילואן נון הא עולה יב"ק . ובספר מטעמים כתב (אות נה) שהחתן מכסה פניה במסוה להורות שאינו מהנותנים עינים ביופי, כי אם במעשיה הטובים וביחוס משפחתה, כי שקר החן והבל היופי ואך אשה יראת ה` היא תתהלל.

עוד כתב (שם אות נט) על פי המבואר בגמ` (קידושין יב ב) שיש לעשות מעשה הקידושין בצניעות, ורב היה מלקה על מי שמקדש בשוק לפני רבים משום פריצותא, ולכן מכסין פני הכלה שלא יהיה בכלל המקדש לפני רבים. מזל טוב - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה