שאל את הרב - כללי

סוגיה חשובה.

  • י"ח חשון התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב. יום חמישי שוחחתי טלפונית עם כבוד הרב זמיר כהן שליט"א אודות עניין חשוב ששלחתי בפקס לרב. בקצרה- מדובר בתקרית לא נעימה בעליל שחוויתי במקום העבודה האחרון שלי לפני כמה חודשים (בית השקעות.) פוטרתי בצורה קשה מאד מצד המנכל תוך כדי השפלות וצעקות. סיפרתי לרב על המקרה ובנוסף שאלתי שאלת יסוד באמונה. שיגרתי המון מכתבי תלונה לגופים בשוק ההון וגופים נוספים כדי לשתף אותם באשר חוויתי וגם לאותו מנהל שפיטר אותי, מכתב בו אני מגולל את רוע מעלליו ואת אשר אנקוט נגדו. אפילו בשעה האחרונה שיגרתי מכתבים נוספים לגופים שיכולים לסייע עם פירוט נרחב על החוויה שלי ושל אבי בחברה. (אבי היה לקוח בחברה ונזרק כאשר פוטרתי) מאז עבדתי באותה חברה חלפו שבעה חודשים. אני חושב שההתעסקות סביב העניין לא עושה לי טוב. השאלה המתבקשת- האם רצוי להפסיק בהתעסקות סביב הסוגיה? (מכתבים, תלונות וכו') האם במידה ואני מפסיק לפעול נגדו יש כאן צד של רווח רוחני? (שכר על הבלגה וכו') שיגרתי כבר המון מכתבים להמון גורמים ונמאס לי כבר לגעת בעניין. אני מעוניין לשים הכל מאחוריי אך אינני יודע כיצד עושים זאת מבחינה מנטלית. האם ישנה עצה כיצד להשתחרר לגמרי מאותם תחושות ולהמשיך קדימה? בנוסף שאלתי את הרב זמיר שאלת יסוד בסוגיית "הכל לטובה". הרב הסביר לי שהכל לטובה הכוונה שהקב"ה מעורב בתוצאה של כל מעשה והתוצאה הינה בבחינת "הכל לטובה". (אותו אדם אשר נפגע יקבל שכר על הצער שחווה) אולם במעשה עצמו ייתכן והקב"ה לא מעורב ואף לא היה חפץ בו אך ישנה זכות בחירה לאדם- להיטיב או להרע לחברו. בהסתכלות מסוימת זה עלול להיראות כאילו ישנה התנהלות של מעט הפקרות בעולם. אנשים מסוגלים בכוח בחירתם להרע לזולתם וכי הקב"ה איננו מתערב משום שנתן לאדם זכות בחירה. "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים". נכון שאותו אדם ישלם על מעלליו והנפגע יקבל שכר על עגמת הנפש שחווה אבל עדיין ישנה לפתע תחושת פחד- כאילו אדם חשוף למפגעים ומכאובים מזולתו בלי מערך של הגנה וכי הקב"ה איננו מתערב. אשמח לביאור על הסוגיות מצד הרב זמיר/מצד רבני "שאל את הרב" בתודה ובברכה, יעקב וקנין 0547000008

תשובה

שלום וברכה

חשוב לדעת שאמת כדברי הרב שאדם בעל החירה יכול להזיק לחבירו למרות שהקב"ה עדיין לא גזר על כך מיידית, אבל הנזק אם קורה ואינו בגזירת שמיים, הקב"המהפך את המקרה ומשיב לאדם את כל מה שנלקח ממנו שלא ביושר.

יש מקרים שבהם היה קיטרוג על האדם ועל פי הדין היה האדם צריך להינזק וה' ברוב רחמיו האריך את אפו לאדם למשך זמן אולי ישוב ויתקן את מעשיו וכאשר בעל בחירה מחליט להזיק לאדם האדם מפסיד את המידת הארך אפיים של בורא עולם, אבל אין אפשרות לאדם להינזק לאורך זמן שלא בגזירת ה'.

על כן בוודאי יש להניח למנהל זה שהזיק לך ולזכור שבורא עולם מנהל את העולם ואין אדם נוגע במוכן לחבירו אפילו כמלא נימה, כל מה ששלך, בוודאי תזכה לקבלו בטוב ובנעימים, במקום להשתמש בכל האנרגיה שלך לרע תשתמש בכל הכוחות שלך איך להטיב לעצמך. אני מניח שאם עבדת בבית השקעות שי לך מומחיות מסויימת בשוק ההון ובוודאי תוכל למצוא בזה ]רנסה מרווחת בצורה טוב אם רק תניח את העבר ותביט אל העתיד.

בברכה,

בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה