שאל את הרב - כללי

גזירה שווה

  • י"ח חשון התשע"ו
אא

שאלה

הרמבן הביא שאין אנו רשאין לחדש ג"ז שווה מדעתנו ושכול הג"ז הן הל"מ אולם עינינו הרואות שבגמרא כול הזמן מח' תנאים בג"ז אם הוא לומד אותה או לא. והשאלה שלי איך? הרי כולן נתנו אז היא צריכה להיות מוסכמת כמו תפילין שחורות הל"מ. כיאלו מה יש תנאים לביסוס ג"ז או שנחלקו אם מקיימים אותה או לא. הבנתי שכול הג"ז היא חייבת להיות מקובלת כמו כול דבר שהוא הל"מ . ולגביי ג"כ ר עקיבא ויונתן איך הוא ככה פונה אליו "אתה אפילו לא רועה בוקר " מה בדיוק קרה שכולם פחדו ממנו צריך לשמוע לו יש לו ראיות לגביי צרת בתו נו אז אם רוצים לחתור לאמת חייבין לשמוע לו . לא ככה ?

תשובה

לכבוד השואל, 

ראה תוספות בשבת צז. :

"גזירה שוה לא גמיר. ואם תאמר וליגמר מר' עקיבא שהוא קבלה מרבו ואור"ת שהיה להם בקבלה מנין ג"ש שבכל התורה וזו היתה יתירה על החשבון לפיכך לא קיבלה:"

הרי שמנין הגזרות שוות היו מקובלות ממרע"ה מסיני, ונחלקו על האיך מחשבים את המנין הזה.

מתוך משמעות הגמרא שם, נראה שפירוש הדברים הוא שלא ניצח רבי עקיבא ליונתן דרך ראיות לבד- שהרי היו ליונתן שלש מאות תשובות על הראיות; אלא שרבי עקיבא בכח יראת שמים שבו, אשר הביא אותו לידי סברה ישרה בלימודו, זה עמד לו כדי להוכיח בחכמתו ליונתן שהוא טועה. ולכן שיבח אותו יונתן.  

בברכה, 

רב נחום


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה