תפילה וברכות

נטילת ידיים וברכות

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, אם לאדם אין כלי ליטול לסעודה או לטבול במשקה,אך יש לפניו ברז מה עושה?והאם הוא מברך על נטילת ידיים אם אין לו כלי? כאשר אדם נטל ידיו אסור להפסיק בין הנטילה לברכה על נטילת ידיים והניגוב,אך אם יש לפניו אדם נוסף שבדיוק נוטל גם הוא את ידיו והוא עכשיו מברך על נטילת ידיים,מותר לי לענות ´אמן´?והאם זה יחשב לי הפסק או לא? כשאדם נוטל ידיו ויש לו רטיבות על ידיו ולפני שניגב ידיו,כתוב שאם אדם אחר נוגע בו הוא צריך לנגב ידיו וליטול ידיו שנית,האם הכוונה פה שאדם נוגע בו בכל חלק בגופו?או רק בידיו הרטובות? (שעכשיו אני חושב על זה אולי באמת גם אם לא נגע דווקא בידיו צריך ליטול שוב,כמו לדבר שטבול במשקה שאם אני אוכל אותו אפילו אני לא נוגע ברטיבות עצמה זה מטמא) אז מה עושים? האם לנטילה שחרית חייב כלי? והאם כשיוצאים מבית הכסא חייב ליטול מכלי? ואם לא אז איך נוטלים ידיים לסירוגין בלא כלי?? ועוד משהו,אם אדם טעה בברכה קצרה ואמר לדוגמה במקום המוציא\שהכל,אמר משהו לא קשור כמו אשר קידשנו...., מה הוא עושה??אומר ברוך שם כבוד מלכותו לעולם ועד ,ואומר את הברכה שוב פעם? והאם זה גם לגבי ברכה ארוכה, כמו אשר יצר,ברכות התורה וכו? שאם טעה אז אומר ברוך שם...ואומר את הברכה מחדש? תודה רבה רבה!,ואם אפשר בבקשה לתת תשובות מפורטות כדי שאני אבין ולא אכנס לבלבולים וספקות,תודה!

תשובה

שלום וברכה

א. בשעת הדחק, גם ברז נחשב לכלי, אלא שרק המים הבאים מהכח הראשון של פתיחת הברז נחשבים למים כשרים לנטילת ידים, ולפיכך צריך לפתוח את הברז כשהיד נתונה כבר מתחת לברז, ואחר כך לסגור, ולפתוח שוב על היד השניה.

באופן זה, אפשר לברך ברכת `על נטילת ידים` כרגיל.

ב. רק אם האדם האחר נגע ברטיבות שעל גבי היד הלא נגובה, צריך ליטול שנית.

ג. קיצור שולחן ערוך סימן ב:

´טוב להקפיד בנטילת ידים שחרית, בכלי ובמים ובכח גברא, כמו בנטילת ידים לסעודה. אך בשעת הדחק שאין לו כראוי והוא רוצה להתפלל, יכול ליטול ידיו מתוך כל דבר, ובכל מיני מים ובלא כח גברא, ויכול לברך על נטילת ידים´.

ד. מעיקר הדין די ליטול על כל אחת פעם אחת, אחרי שיוצאים מבית כסא, ורק לפנים משורת הדין יש מקפידים ליטול שלש פעמים. ואפשר לעשות זאת באמצעות הברז כמו באות א.

ה. אם נתקל ופתח בברכה לא מתאימה, יכול לסיים בברכה המתאימה, כל שעדיין לא עבר שיעור זמן של `תוך כדי דיבור` מאז שהבחין שהוא מברך שלא כראוי. תוך כדי דיבור הוא שיעור זמן של אמירת שלשה מילים.

חג שמח - מנשה ישראל

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה