אמונה

מהות המציאות

  • י"ג חשון התשע"ו
אא

שאלה

האם שמירת מצוות משנה את הסביבה שלי ואת העולם כולו. הרי בעולם הזה הכול קשור להכול, כדי שהצדקה תציל אותי ממות כול סדרי העולם צריכים להשתנות לטובתי. וגם בלי קשר למצוות, כול מעשה שלי למעשה משנה סדרי עולם לטובתי או לרעתי. האם העולם שאנו (אני) מרגשים אותו על ידי חמשת החושים שלנו הוא עולם דמיוני כביכול ונועד על מנת שאנו (אני) נתקן את עצמנו? כול העולם לא נברא אל בשבילך? תודה רבה!

תשובה

שלום וברכה,
 
בנביא נאמר: "אם לא בריתי יומם ולילה, חוקות שמים וארץ לא שמתי" (ירמיהו לג, כה), העולם תלוי במצוות והתורה של עם ישראל.
 
כך כותב הרמב"ם בהלכות תשובה (פרק ג): "כל אחד ואחד מבני האדם, יש לו זכייות ועוונות:  מי שזכייותיו יתרות על עוונותיו, צדיק; ומי שעוונותיו יתרות על זכייותיו, רשע; מחצה למחצה, בינוני. וכן המדינה--אם היו זכייות כל יושביה מרובות על עוונותיהם, הרי זו צדקת; ואם היו עוונותיהם מרובין, הרי זו רשעה.  וכן כל העולם כולו."
"...לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה, כאילו חצייו זכאי וחצייו חייב; וכן כל העולם, חצייו זכאי וחצייו חייב:  חטא חטא אחד--הרי הכריע עצמו והכריע את כל העולם כולו לכף חובה, וגרם להם השחתה; עשה מצוה אחת--הרי הכריע את עצמו והכריע את כל העולם כולו לכף זכות, וגרם להן תשועה והצלה.  זה הוא שנאמר "וצדיק, יסוד עולם" (משלי י,כה), זה שצידק עצמו הכריע את כל העולם כולו והצילו."
 
כל אדם הוא נשמה חשובה, ויש לו השפעה על העולם, וכמובן על גורלו האישי בעולם הבא (שכר ועונש).
עם זאת, אין לחשוב שהעולם הוא חלום. העולם הזה הוא אמצעי, מכשיר שבאמצעותו אנו מקיימים את רצונו של בורא עולם, ועומדים בנסיונות, וכך משיגים את העולם הבא. אין זה הופך את העולם לדמיוני. העולם נברא בשביל כל אחד ואחד מאיתנו. והקב"ה מלווה אותך כל ימי חייך, ונמצא איתך תמיד, ובוחן את מעשיך לטוב ולמוטב.
 
חפש בבקשה בגוגל את החוברת "שיחה גורלית", ותהנה מתשובות נוספות על משמעות החיים ותכלית קיומו של האדם.
 
בברכה,
דניאל בלס
 

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה