שו"ת חודש אלול

האם יש משמעות להתחזקות בחודש אלול?

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום רב, יש משהו שקצת מפריע לי בתקופה הנוכחית... דבר החוזר על עצמו מידי שנה. כולם כשמגיע חודש אלול ובמיוחד בעשרת ימי תשובה נעשים 'צדיקים גדולים', קמים מוקדם עוד לפני נץ החמה לסליחות, מתפללים בנץ, מקפידים מאוד על לימוד תורה, מרבים בצדקה ובכלל מנסים להתחזק כל אחד בדרכו שלו. (גם אני כזה) אבל בעיני אדם נבחן לא לקראת יום הדין אלא במשך השנה. השאלה שלי היא מה שווה התשובה ב - 40 הימים האלו, אם במשך השנה אני לא מצליח להתמיד בהתחזקות הנוכחית שלי. למה אנחנו לא יכולים להיות ככה כל השנה?

תשובה

שלום וברכה

א. אכן המטרה היא לנסות ולהתחזק כמה שיותר במשך השנה, ולקבל על עצמך דבר אחד או שנים שבהם תתמיד במשך כל השנה.

ב. אכן יש עניין להקפיד ביותר בימים אלו יותר מכל השנה וכמבואר בשולחן ערוך הלכות יוה´כ (או´ח סי` תר´ג) דאף מי שאינו נזהר מפת פלטר בכל השנה בעשרת ימי תשובה צריך ליזהר.וכתב בספר ערבי נחל דלכאורה תמוה אם עבירה היא מי התירה בכל השנה ואם לאו למה נאסרה בעשרת ימי תשובה, אלא הוא הדבר אשר דברנו, שבכל ראשית הדבר הוא מדת הדין ודבר קטן נחשב לגדול, משא´כ בכל השנה אין הדבר ההוא פוגם כלל.

וכן בכללות השנה דהיינו שיתא אלפי שני, הנה ראינו בדורות הראשונים היה הקב´ה מדקדק יותר לפי שהיו צדיקים יותר, וכן הענין בנפש שכל מה שמגיע למדריגה יותר ומתקרב יותר לשורשו יש מדת הדין יותר ופוגם בדבר מועט, וכן בכללות נפשות ישראל כל מי שהוא צדיק יותר הקב´ה מדקדק עמו יותר כחוט השערה והבן: עכ´ל.

ואבהיר לך קצת יותר כאשר אדם נחתך ביד או שיש לו זיהום ביד לא קרה כלום, אבל כאשר האדם יש לו זיהום בראש הדבר חמור ביותר, כך גם ראש השנה פגם קטן פוגם קשה מאוד.

בברכה - בנימין שמואלי


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:התחזקותחודש אלול

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה