הלכות ומנהגים

עניין הדג עם הקשקשת והסנפיר

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום לצוות הידברות היקר והנעלה מכל, ולרב מנשה ישראל המשיב הנפלא שעונה לכמה וכמה שאלות קשות שהיו לי וסיפק לי תשובות נפלאות כהרגלו בקודש, שאלתי היא על עניין הדג עם קשקשת וסנפיר שעליו דיברו חז"ל והרבה מהאתרים היהודיים מציגים זאת כראיה לתורה שניתנה מאת בורא עולם הודות לידע המדעי המצוי בה. ובכן, רציתי לעלות מספר השערות: א. מהיכן לנו שהתורה מדברת דווקא על דגים? היא מזכירה יצורים מתחת למים (ויש הרבה כאלו עם קשקשים בלי סנפיר). ב. מדוע אי אפשר לומר שחז"ל קבעו את הקביעה לגבי "כל דג שיש לו קשקשת יש לו סנפיר" על סמך ניחוש או בדיקה מסויימת שהם בדקו כמה וכמה פעמים ועל סמך בדיקות אלו קבעו שבכל העולם שורר אותו טבע לגבי שאר הדגים (דהיינו הסקנת מסקנה מהפרט אל הכלל)? ג. ודבר נוסף שראיתי: הרמב"ם בפירוש המשנה שלו על: "כל שיש לו קשקשת יש לו סנפיר ויש שיש לו סנפיר ואין לו קשקשת", כותב כך:"ודבר זה הושג מתוך התחקות במיני בעלי החיים ותועלתו לידיעת הטמא והטהור בדגים, ולידיעת הבהמה מן החיה כמו שנתבאר בחולין" והרב קאפח מעיר: "כלומר שכללים אלה לא נמסרו במסורת אלא נלמדו תוך הסתכלות מתמידה והתחקות מקיפה. ובספר המצוות עשה ק"נ כתב כן על סימני העוף." אם כן מדברי הרמב"ם והערתו של הרב קאפח משמע שאין שום קבלה מסיני ממילא גם לא מופת כל שהוא... אשמח לקבל תשובות אם יש, תודה רבה! ושנה טובה ומתוקה בע"ה לנו ולכל עם ישראל!

תשובה

שלום וברכה

שאלות טובות מאוד;

חז"ל מזכירים דגים בפירוש: משנה מסכת חולין פרק ג: ובדגים - כל שיש לו סנפיר וקשקשת וכו'.

העובדה היא שעד היום לא שמענו מאף איכתיולוג, דהיינו חוקר דגים, מומחה לתורת הדגים, אשר יעיז לקבוע זאת, על אף ולמרות שחקר הדגים כיום, מתקדם פי מיליון הוא מחקר הדגים בימי קדם, וזאת מהסיבה הפשוטה והמובנת, שאף אחד לא יכול להעיד על כל הדגים, בלי יוצא מן הכלל, שאין להם סוף.

מש"כ רמב"ם: ודבר זה הושג מתוך התחקות במיני בעלי החיים, אינו סותר דברי חז"ל, מפני שההתחקות מצטרפת אל רוח הקודש, מעין הניסים אשר כולם נאחזים במעט טבע, לפי שההתחקות לבד, ודאי אינו מספיק, כפי שהראיתי מהאיכתולוגיה המודרנית והעדכנית.

מכל מקום ברור שאין האמונה התורנית, תלויה היא בדגים ובסימניהם, והעיקר באמונה הוא קבלה ומסורת, אלא שאף עניין הדגים נכון הוא מאוד.

הצלחה וברכה;

יעקב משה

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה