שאל את הרב - כללי

בעיה פרטית ושאלה על סתירה ענקית בתורה

  • ח' חשון התשע"ו
אא

שאלה

שלום כבוד הרב חזרתי בתשובה ואחר כך בשאלה ביגלל שראיתי שאני סתם עושה את עצמי אבל אני לומד בישיבה חצי יום ואני חילוני כמעט לכל דבר ולא יודע איך לחזור בתשובה שוב.יש לי בעיה נוספת כמו שכתבתי לגבי אותה סתירה ענקית שלא סמתי לב שמדברים עליה ומבלבל אותי מאוד ואני בטוח שזה לא רק אני.הסתירה היא כזאת יש הרבה נשים בעולם והשם אומר לנו שאסור בכלל להתקרב אליהם מצד שני הוא מכריח אותנו לחפש מישהי ראויה ולהתחתן אתה זה נורא מתעתע ולא חד משמעי אם אסור תגיד אסור ואם חייב אז תגיד חייב זה לא בסדר להגיד למישהו אסור ואחר כך להכריח אותו לעשות את זה זה נורא מציק ולא מובן כי אם הוא היה פשוט אוסר ההיתי מבין זה אסור לי וחובה עליי להתרחק ואז התיק היה נחשב כסגור ולא מבלבל ואפילו פחות מפתה כי אולי מצד אחד אני נמשך אבל מצד שני אני יודע שאסור וכחה אני יכול למנוע אשליות שאולי יום אחד אוכל להיות איתה אבל כיוון שאתה מחייב אותי לקדש אותה ולהיות איתה אז זה מפתה כי לפעמים אנחנו בקירבתם אם רוצים או לא רוצים כי העולם הוא של כולם אז יוצא שאני שמכירים כל מיני אנשים ונשים אז הגיוני שיום אחד בין אם אני ירצה או לא אכיר מישהי וארצה להתקרב אליה אבל אם היה אסור אז לא ההיתי משלה את עצמי אבל מצד שני אני חייב להתחתן אם אישה והנה מצאתי מישהי מוצאת חן בעיניי ואני חייב להתרחק ממנה ובמקום שאני יתחתן אם מי שאני רוצה אני צריך לעבור טירטורים מכאן ועד שבוע הבא עד שאמצע מישהי שרצה להתחתן איתה וגם היא איתי דבר נוסף בישביל מה השם ברא לנו כמה עולמות בעולם הזה צריך לעשות מצוות ולהמנע מעברות ואז יש שכר ועונש בישביל מה אני צריך המשך באנו לעולם לעשות את רצונו ובסוף הוא מכין לנו הפתעות של שכר ועונש שלא נתפשים תצווה ואשתדל לעשות למה במקום זה את ה צריך לשחד או מצד שני לאיים תחליט מה אתה רוצה מאיתנו אנו בסך הכל נבראים שלא מבינים יותר מידיי תליט אתה רוצה שנעשה רצונך תגיד ונשתדל אתה רוצה להעניק לנו כל חיים טובים ונצחיים תעניק ונגיד תודה אתה רוצה לשרוף אותנו בגהנום? זה לא בסדר אתה בראת אותנו אחר כך אתה שורף אותנו באכזריות שאין לה סוף?זה ממש לא לעיניין בעיה נוספת כתוב בתורה אהבתי אותכם אהב השם מה קרה למה אתה לא אוהב אותנו יותר? מי שאומר למישהו שהוא אהב אותו בעבר בישביל מה זה טוב?ואפילו אם גם היום הוא היה אוהב אותנו מדוע מחכה לנו גהנם על פיפס הכי קטן?מה? כפרת עוונות? הלא אתה השם הגדול והרחמן אתה יכול גם לעשות לנו כפרת עוונות בדרך נורמלית יותר מהייסורים הבלתי נתפשים כמו גהנום שואות שמדות אינקויזיציות מלחמות וסקילה שרפה הרג וחנק וכל מיני דברים בלתי נתפשים בשכל אנוש ונניח שזה הצדק למרות שאני חושב שהדברים האלה לא נורמלים ורחוקים מאוד מאוד מהצדק הרי שאתה לנו יצר הרע גדול והתורה לא מי יודע מה עוזר כמו שאמרת אז למה בכל זאת?נתת לנו יצר הרע חזק מאוד ופיתווים חזקים מאוד והפכת את זה לטבע שלנו אפילו כאלה מסכנים שנולדו הומאים מסכנים הם מסכנים לא מספיק שהם או כל אחד והטבע שלו צריכים לסבול את אותו טבע? אתה גם רוצה להעניש ולייסר אותם רק ביגלל שהם מתנהגים לפי הטבעם שלהם לפי הטבע שאתה ורק אתה שמת בלבם בהם וכחה זה עם כולם ועוד אתה נותן זכות בחירה ואחרי כל זה אתה מייסר אותנו באכזריות בלתי נתפשת? אני חושב זה לא בסדר לא כתבתי את זה רק כדי לקטר אבל זה מוזר זה נראה כאילו הוא מחפש להצדיק סבל רב ואיכותי לבריות שלו אני לא מבין למה אנחנו אומרים אשרי העם שכחה לו אם זה מה מחכה לנו רק בגלל שיש לו טבע כזה או אחר ואם היה מותר ההיתי מתאבד רק בישביל לא לשמוע איומים כאלה או אחרים ואני אפילו לא הגעתי לגיל 21 רציתי להבין למה זה כחה ואם אני טועה בבקשה תקן אותי כי שום דבר מזה לא מובן בכלל

תשובה

שלום וברכה,
 
מצער לשמוע על התהליך שעברת, והקשיים שהיו בחייך. אך אני רואה שיש לך רצון להשיג אמת, וזו עצמה סיבה לכך שהקב"ה יכוון אותך בחזרה הביתה. ובעזרתו תהיה חזק יותר בסוף התהליך מאשר היית בתחילה!
 
מחקרים גילו שגברים ונשים שחיים ביחד לפני החתונה - מתגרשים יותר:
http://news.walla.co.il/item/889357
הסיבה לכך, כך נראה, היא בגלל שלפני החתונה אין אחריות אמיתית בין בני זוג, ואין ילדים, ולפיכך אין היכרות אמיתית בין גברים לנשים. רבים מתאכזבים אחרי החתונה לגלות "אדם אחר". לעומת זאת מי שמתחתן בדרך של שידוכים, זוכה להכיר מיד את האדם האמיתי שאיתו הוא מתחתן, ולפיכך אינו מתאכזב ולא רוצה להתגרש.
 
הנה חוברת חשובה שעוסקת כל כולה בנושא שעליו שאלת. מגע וקשר בין גברים ונשים לפני החתונה.
שם החוברת "מגע הקסם".
ניתן להורדה:
http://www.olam-jew.com/word/maga.doc
 
התורה אינה אוסרת את הנשים, אלא אוסרת רק נשים זרות - שאין מטרה להתחתן איתן.
כך אומרים בכל קידושין בישראל מזה אלפי שנים: "ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם, אשר קידשנו במצוותיו וציוונו על העריות, ואסר לנו את הארוסות, והתיר לנו את הנשואות לנו על ידי חופה וקידושין"
 
דווקא בגלל שאתה יודע שיום אחד תשיג אשה, זה נותן לך את הכח להתגבר בינתיים. כי אם חלילה היה אדם יודע שלעולם לא ישיג אשה, הוא היה נשבר מיד, וחוטא בכל החטאים (זה מה שקרה בכנסיות, שנזירים וכמרים היו מתנזרים מנשים לגמרי, והדבר הביא למקרים רבים של כמרים שחטאו עם ילדים).
 
היהדות היא ספר הוראות היצרן האמיתי, שאומר לנו כיצד להתמודד עם היצרים שה' נתן לנו בצורה הטובה ביותר. למה הדבר דומה? לחוקי הבריאות. מצד אחד הרופאים לא אומרים לך לרעוב, וגם לא אומרים לך לאכול בלי די (כי אז תשמין), אלא אומרים לך לאכול בתזונה נכונה, בכמויות נכונות, ובמידה. כך גם היהדות מלמדת את האדם כיצד לקיים את יצריו בצורה נכונה ומועילה, ולא בצורה שתזיק לו.
מי שרודפים אחרי נשים נהיים מופקרים, ומצד שני מי שמתנזרים מנשים נהיים קרים ועצובים. כך שהדרך הנכונה היא בדיוק באמצע, בחיי נישואין כפי שההלכה קובעת.
 
* * *
 
לגבי השאלה, למה אלוקים ברא אותנו, אנא ראה תשובה זו:
http://www.hidabroot.org/he/article/1826
 
והנה עשר הוכחות שאלוקים אוהב אותך - למרות היסורים:
http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=2902191&forum_id=4142
 
ודאי שאלוקים אין לו מטרה להעניש. וכל עונש נועד רק כדי לכפר, במטרה שהנשמה תוכל לזכות לטוב גדול יותר בעולם הבא. ואיננו יכולים לשער את גודל הטוב של העולם הבא. שרק למענו עלינו לעבור את החיים של העולם הזה. בדומה לתינוק שכואב לו במטרה שיצמחו לו שיניים, או אשה בהריון שכואב לה - אך היא מוכנה לסבול את הכאב הזה למען התינוק. כך גם כל הייסורים והקשיים שלנו נועדו להביא אותנו למקום הכי טוב שיש. והסבל הזה הוא הכרחי. בלעדי הסבל הזה לא היינו מסוגלים לצמוח ולגדול ולהשיג את הנאת העולם הבא באמת. כי העולם הזה הוא "בית ספר לנשמות", והוא נועד להביא את הנשמות לכדי גבורה וגבהות רוחנית.
 
צר לי מאוד לראות את האופן שבו אתה מפרש את התורה הקדושה, עליה נאמר "דרכיה דרכי נועם - וכל נתיבותיה שלום". התורה אשר לימדה "ואהבת לרעך כמוך", "לפני עיוור לא תיתן מכשול", "לא תלך רכיל בעמך", "לא תחמוד", "ואהבתם את הגר", וכו' וכו'. כיצד ניתן לחשוד בקב"ה שהוא אינו מוסרי? והרי כל המוסר והרחמים שלך מגיעים אך ורק ממנו יתברך.
הבה נשאל כל אדם: מי הוא אשר נתן לך את כל הרחמים שיש לך על עצמך ועל אחרים? הרי ישנם בעולמנו אנשים אכזרים שאין להם רחמים על אחרים. גם לבעלי חיים אין רחמים על בני מינם (חתול לא חש רחמים על חתול שנדרס על הכביש). רחמים הם משהו מיוחד שניתן בלב האדם מאת אלוקים - הוא אבי כל הרחמים, וכל הרחמים מגיעים רק ממנו יתברך, וליהודים נתן רחמים מרובים! הוא הנקרא בלשון חז"ל בשם "רחמנא", המרחם, ובתורה נאמר עליו "ארך אפים ורב חסד". אף עמו ישראל נקראים "ביישנים, רחמנים וגומלי חסדים".
צא ולמד שהוא יתברך ודאי הרבה יותר רחמן מאיתנו, שהרי הוא מקור כל הרחמים, ורק בזכותו אנו מסוגלים לרחם. 
כל אכזריות או קושי לב שעשוי אדם לייחס חלילה לבורא - נובע רק מחוסר ידיעה על מעשיו, כי העולם הזה נסתר ולא מובן, חלק קטן מגלגולים רבים שאת תחילתם ואת סופם איננו יודעים. כשנגיע לעולם הבא, לעולם הנשמות, ונראה את העולם האמיתי, נבין שהוא יתברך אכן רחום וחנון יותר מכל אדם, ויותר מכל מה שיכולנו לשער.
 
   עלינו להאמין שהקב"ה שהוא רחום וחנון, אשר נתן לנו את היכולת לרחם, הוא ודאי יודע כל מה שאנו יודעים, ומבין כל מה שאנו מבינים, והוא מרחם יותר ממה שאנו מרחמים, כי הוא אבי כל הרחמים, ורק ממנו כל הרחמים שלנו מגיעים. ואם בכל זאת פעל בעולמו כפי שפעל, עלינו לבטוח שזו היתה הברירה היחידה, ולא לשכוח לרגע שהעולם הזה הוא זמני, והיעד האמיתי של הנשמות היא העולם הבא.
אנשים בעולם הזה דומים לילדים קטנים שרוצים עוד ועוד סוכריות וממתקים, וגם אם יסבירו להם במשך שעות שזה הורס את השיניים, שזה מזיק לבריאות, שהם יפתחו תאווה לאוכל ויהיו אנשים שמנים, הילדים לא יקשיבו, וימשיכו לדרוש ולדרוש. כך גם אנו בעולם הזה דורשים חומריות, ולא מבינים שיום אחד נביט על הדברים אחרת מן העולם הבא, בתור נשמות, ואז גם נראה את גודל טעויותינו. הקב"ה מתנהג איתנו בצורה הטובה ביותר בשבילנו, גם אם לעיתים זה נראה לנו כאילו הוא לא מתחשב בנו, הרי הוא נוהג כאב אוהב כלפי ילדיו, וכמו כל אב אוהב, הוא עושה את הטוב ביותר עבור ילדיו גם כשאינם מבינים זאת.
 
אני חושב שהחוברת שיחה גורלית תוכל לעזור לך מאוד, כאשר תבין באמצעותה לא רק את שאלת הסבל, אלא גם מהי בכלל המטרה למענה אלוקים ברא אותנו.
 
נא חפש בגוגל את המילים "שיחה גורלית". זו חוברת קצרה, שלדעתי תוכל לעשות מהפך בחייך. אנא קרא את החוברת בעיון, סכם אותה לעצמך. אשמח לשמוע מה דעתך עליה. ואשמח להשיב על כל שאלה שתהיה לך.
 
שלך בברכה,
דניאל בלס

להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה