חברה והשקפה

שאלה לרב אביחי כהן-

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

שלום! תודה רבה על האתר שמחזק גם שומרי מצוות. לאחר ששמעתי דרך האתר את הרצאתו של הרב אביחי כהן, רציתי לשאול אותו שאלה, ואין צורך לפרסמה באתר. מה מביא אדם שכלתני, לוגי שחזר בתשובה לאחר ברור וחקירה, להיות חסיד כפי שידוע לי, מה שיש בחסידות ואין אצל הליטאים, בגדול זה השירה וכל החמימות למצוות שמסביב. (כי הרי החמרות יש גם אצל חלק מהליטאים)החסידות הרי הוקמה כדי לקרב אנשים שלא לומדים תורה, דרך התפילה ההתוועדויות וכ`ו.אז מה בעצם גורם לאדם לחזר בתשובה ולהיות חסיד, לאחר שחקר והבין בשכל, ולא התלהב מ"חם התורה"

תשובה

שלום וברכה

נראה מהשאלה כי לשואל חסרים יסודות בסיסים ביותר במהות תורת החסידות, וכי השואל מוזן בזה ממקורות המתנגדים לחסידות.

הבעל שם טוב הקדוש מלבד שפתח דלתות עבודת ה` גם לפני יהודים פשוטים וקבע כי אין יהודי החשוב יותר ויהודי החשוב פחות, וכל אחד נמדד לפי ערך עבודתו את בוראו ביחס למצב בו הוא נמצא, ולעתים יכול להיות שיהודי פשוט ביותר יגרום נחת רוח להקב"ה הרבה יותר מזה שלומד תורה יומם ולילה ושוכח מהקב"ה.

מלבד הנ"ל, הרי הבעל שם טוב הוא זה שפתח את שערי תורת הקבלה בגילוי חדש ומדהים שלא היה לפני כן, והראה איך כל תורת הסוד שייכת לכל מהלך החיים של יהודי בעולמו, ואיך מקרבים את מושגי הקבלה המופשטים לתוך חיי היום יום, ובעניין זה דיבר הבעל שם טוב, ומדבר עד היום, אף לגדולי תורה, ובעיקר אליהם. לא פלא שענקי תלמידי הבעל שם טוב הקדוש היו גדולי תורה בשיעור עצום, מתלמידו המובהק רבי דוב בער ממעזריטש שהיה ענק בתורה, ויתר תלמידיו שכיהנו כולם כרבני ערים ראשיות בארצות פולניה ורוסיה.

תורת החסידות נצרכת מאוד מאוד לאנשים רמי מעלה שאע"פ שהם עוסקים בתורה יומם ולילה, הסכנה גדולה שישכחו מהקב"ה, ולא ירגישו שהלימוד שלהם הוא בעיקר לפתח ולמלא את האגו ולהשיג איזה קרירייה, חס ושלום.

רבי ישראל מסלנט זצוק"ל שצמח כענק בין הציבור שהתנגד כביכול לבעל שם טוב הקדוש, ראה אף הוא בחיסרון הגדול הקיים אצל בעלי התריסין, וכל יסוד תורת המוסר היה מילוי חסר שהיה בציבור זה כתוצאה מאי קבלת דרכו של הבעל שם טוב הקדוש.

וכל זה מבלי להטיל חס ושלום מחשבה לא נכונה לגבי ראשי וגדולי התורה שהתנגדו לבעל שם טוב מסיבות אחרות לגמרי, מכיון שחששו מאוד מפני יסוד דרך אחרי התמוטטות השבתאות, ועל רקע צמיחת הפרנקיסטים שם רשעים ירקב, וכפי שקבע גדול הדור האחרון רבינו החפץ חיים, והדברים ידועים.

הרב אביחי כהן הוא חבר טוב שלי, ואני יודע עד כמה הוא ממלא את נפשו ונשמתו במאגרי האין סוף שיש בתורת החסידות בכל מה שמעבר לחשיבה הרגילה, ואם מישהו מתלהב מלימוד עמוק בסוגיות של חמץ ומצה, אפשר מאוד להבין זה שמתלהב הרבה יותר מעיסוק עמוק בסוגיות של יראת ה` ואהבת ה`, שגם הן מצוות מן התורה כמו חמץ ומצה, והן מצוות עיקריות ושורשיות יותר, וכל זה מבלי לעמוד על הנקודה האמיתית, שכיום מצב לימוד התורה הכללי אצל החסידים הוא באותה הרמה כמו אצל אלו שאינם חסידים.

[ולא נגעתי בעצם העניין, שאצל אלו שאינם חסידים היה לימוד הקבלה מחוץ לתחום עבור רוב הציבור, ואלו שבאמת רוצים לדעת כל מה שאפשר ומה שהנפש משתוקקת לדעת בעניין האלוקות וההשתלשלות בכל ברואי מעלה ומטה אינם מוצאים מנוח אלא בתורת הקבלה שהחסידות פתחה את שעריה לרווחה].

מה שקבעת בשאילתך לגבי החסידות מתאים מאוד לקו המיוצג לגבי החסידות בספר הידוע לשמצה בשם `הגאון` על שלשת חלקיו, ודע לך שספר זה מעוות את ההיסטוריה בצורה נוראה ומגבב שקרים וחצאי אמיתיות, מספרי פוקרים שצרה עיניהם בתנועת החסידות, ויש לי חומר רב בעניין זה, ואם תרצה אשלח לך בשמחה. ספרי `הגאון` של מר אליאך נאסרו לקריאה על ידי גדולי ישראל ודינם כיתר ספרי מינות שאין לעיין בהם.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה