אמונה

איך חוזרים בתשובה כראוי???

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

בס"ד שלום וברכה יש לי בעיה אני מאוד ניקשרתי לבורא עולם ואני מאוד רוצה לקיים את כל מיצוותיו בעזרת השם אבל הבעיה שלי שכל דבר שאני ישר שומעת אני ישר רוצה לקיים ואז בסוף אני נופלת ואני מרגישה לא טוב בשל כך שאיכזבתי את בורא עולם ואני גם מזהירה אנשים שלא מספיק שהם טובים מבפנים ושהם צריכם לחזור בתשובה אז אומרים לי שאני קיצונית מידי ושהם מתקדמים לאט ובנתיים הם חוטאים... עכשיו אני יודעת שמי שקיצוני מידי זה גם לא טוב כי זה יכול להוביל לדברים לא טובים כי היצר הרע נימצא גם בקדושה גדולה... אז מצד אחד אני מאוד רוצה להקרב לבורא עולם ומצד שני אני לוקחת על עצמי הרבה דברים ובכל זאת אני מרגישה כאילו שלא עשיתי כלום כמו למשל לשמור על הפה שלא לדבר דברים בטלים וזה קשה מאוד אני צריכה לסגור את הפה וזה קשה או בענייני גזל גם הדבר הכי קטן הבנתי שזה גזל כמו למשל להיות אצל מישהו בבית ולשאול אם מותר כך וכך בקיצור אני קצת השתגעתי ולא יודעת מה לעשות אני מאוד מאוד מצטערת על גזל זמן אם בבקשה תוכל לעזור לי אני אשמח מאוד

תשובה

שלום וברכה

אכן, קיצוניות לא טוב בשני הקצוות. ויש תמיד ללכת בדרך הממוצעת כפי שהרמב"ם קובע.

יש לך נפש אדירה המבקשת לכבוש עולם ומלואו בין לילה, אבל המציאות שלנו בעולם יותר מורכבת, ומנסיקות תלולות אפשר לבוא במהירות לגלישה מהירה, וצריך להיזהר בזה הרבה.

אל תקבלי עלייך שמירת הפה מדברים בטלים, זוהי מדריגה השייכת לאנשים שכבר הפרידו את עצמם מהחומר שלהם, את כאשה צעירה מותר לך לדבר עם חבירות ככל שתרצי מבלי להרגיש שום אשמה על מה שאת מדברת דברים של מה בכך, והיזהרי רק ממה שחייבים להיזהר שלא לדבר לשון הרע על אחרים ולא לרכל, ולא לדבר דברי נבלה. שאר הדיבורים מותרים.

כך גם בעניין הגזל, יש לקחת ככלל מה שנפסק כי השוהה בבית מישהו אחר מותר לו להינות ממה שהוא בטוח במאת האחוזים שאילו היה מבקש רשות היו מרשים לו לקחת. ואין צורך לשאול תמיד לגבי כל פרט אלא אם כן יש ספק אם בעל הדבר היה מרשה להשתמש כך.

ועשי הכל בהשכל ובדעת, וגם במה שאת אומרת לאחרים וודאי מקודם שאת מדברת על אוזן שמומעת המוכנה לקבל ממך. וכשם שמצוה לומר דבר הנשמע כך מצוה שלא לומר דבר שלא נשמע.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה