חברה והשקפה

הריגת חפים מפשע

  • כ"ה אדר א' התשע"ד
אא

שאלה

איך מסתדר העניין שבנ"י הרגו במלחמות נשים וטף חפים מפשע בכניסתם לארץ ובמהלך השהות בא"י לא יכול להיות שיהודי יהרוג ילדים ונשים אפילו אם זה מלחמה זה נוגד את כל אמות המוסר ! תודה

תשובה

שלום וברכה

העמים שישבו בארץ כנען בעת ההוא היו מושחתים מאוד כמתואר בתנ"ך [דברים יב לא] כי גם את בניהם ובנותיהם ישרפו באש לאלהיהם, וכיוצא בזה התנהגותם בעניני עריות היתה מאוד מושחתת, כמתואר בתורה בפרשת אחרי-קדושים, שהיו מבצעים יחסי מין עם בהמות עריות קרובים כמו אם ובת וכו`, ועל כך נגמר דינם להיכלות מעל פני האדמה.

הריגת אנשים מושחתים המרעילים את הסביבה בהשקפותיהם האיומות כאילו הריגת ושריפת הבנים והבנות תביא לאיזה תועלת מהאלילים שהשליטו על עצמם בעת ההיא, מוסרית בהחלט. לא היתה יריית טיל מוסרית יותר מהטילים שהשליכו בנות הברית על גרמניה הנאצית, וחבל שלא השליכו עליהם טילים מוסריים אלה לפני כן, ובדיוק כך לגבי אותם הריגות שהרגו בני ישראל בראשות יהושע בן נון בכניסתם לארץ לא היו הריגות יותר מוסריות מהן.

בחפירות הארכיאולוגיות מצאו כי האלילים שעבדו העמים הכנעניים היו סוג של תערובת מאליליות וקיום יחסי מין פולחניים באופן איום ביותר, ראה ולולי שהיו מכריתים אותם מעל פני האדמה הם היו משחיתים ומרעילים את האויר ואת האידיאולוגיה ומבטלים את אפשרות הקיום של קבוצה מוסרית באיזור.

הקב"ה יכול היה להתנהג עמם כמו שעשה באנשי סדום, להביא איזה סופת טייפון או צונאמי ולהעביר אותם מארץ חיים, אבל הוא בחר לתת מצוות ביעור הרע וההשחתה בידיהם של עם ישראל בעצמם, מכיון שלחימה פיזית ברע מביאה השנאה של הרע על נפשות הלוחמים בה, והקב"ה שרצה לרומם את עם ישראל ולהרחיק אותם מכל עניין של אליליות ואי מוסרייות, ציווה אותם שהם בעצמם יכריתו את שבעת העמים מיישבי ארץ כנען.

ורק מכיון שלא קיימו ישראל את המצווה הזאת בשלימות, זאת היתה הסיבה שהביאה את האליליות בקרב בני ישראל בהמשך הדורות, כפי שלמדו משכניהם שנותרו בניגוד לצו התורה, דבר שהביא ישירות את גזירת הגלות מהארץ וקניית ההגינות והמוסר בדרך הקשה. וכפי שציינו הנביאם במקומות רבים שאי השמדת הכנענים בראשית הכיבוש היא הסיבה הישירה לגזירת הגלות.

בהצלחה - מנשה ישראל


להרחבה ושאלות נוספות, ניתן לפנות אל רבני שו"ת הידברות במייל rav2@htv.co.il
תגיות:

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה